Cytuj:
1. Jak prawidłowo opisywać wykresówki? Co trzeba napisać?
Przed włożeniem tarczki do tachografu:
- imię i nazwisko
- miejsce skąd ruszasz (nie parking czy stacja benzynowa, tylko miejscowość)
- data kiedy ruszasz
- nr rejestracyjny auta
- stan licznika przed włożeniem tarczki
Po wyjęciu tarczki z tachografu
- miejsce zakończenia jazdy
- data zakończenia jazdy
- stan licznika po wyjęciu tarczki
Cytuj:
2. Jak prawidłowo opisywać paragony [wydruki z tacho cyfrowego]? Co tam wypisać?
Jeżeli wszystko jest ok, nie masz przegięć czasu pracy, karta jest sprawna i wszystko się zapisuje, to nie trzeba robić wydruków. Jeśli np. przekroczysz czas jazdy, to zaraz po zatrzymaniu się na przerwę lub odpoczynek robisz wydruk i opisujesz: najpierw to, co pozwala Ci na przekroczenie czasu pracy w niektórych sytuacjach (nie wolno nadużywać) - 12/561/2006, potem opisujesz swoim imieniem i nazwiskiem, dobrze jest wpisać nr prawa jazdy i opisujesz dlaczego przekroczyłeś czas jazdy.
Jeśli np. zgubisz kartę, ulegnie zniszczeniu etc. to przez 15 dni możesz jeździć bez karty. Wtedy przed rozpoczęciem jazdy robisz wydruk i opisujesz imieniem i nazwiskiem, nr prawa jazdy i podpis. Po zakończeniu jazdy również robisz wydruk i opisujesz jak wyżej. Nie wolno tego robić kiedy karta kierowcy nie została wydana.
Cytuj:
3. W jakich sytuacjach można "zalegalizować" przegięcie czasu jazdy/pracy?
Teoretycznie w żadnej, ale są sytuacje, na które nie masz wpływu i wtedy musisz przegiąć czas jazdy. Np. korek, jakiś wypadek etc. czyli sytuacje, o których mogłeś nie wiedzieć. Wtedy możesz przekroczyć czas jazdy, ale z rozsądkiem. Potem trzeba się zatrzymać w najbliższym możliwym miejscu i odbyć wymaganą przerwę lub odpoczynek. Ważne, aby pamiętać, że czas o który przekroczyłeś jazdę wlicza się do całego Twojego czasu jazdy w ciągu dwóch tygodni czyli 90h i o tyle Ci się te 90h skraca.