wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://harnas.wagaciezka.com/ |
|
PEKAES, Błonie http://harnas.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=7441 |
Strona 1 z 38 |
Autor: | Mihu [ 28 mar 2007, 15:23 ] |
Tytuł: | PEKAES, Błonie |
Wraz z Harnasiem zadecydowaliśmy, ze powstanie nowy, wolny od syfu temat o tej firmie. Miłego czytania Pekaes jest najstarszym i największym czysto polskim przewoźnikiem międzynarodowym. Firma powstała w 1958 roku jako PMPS (Przedsiębiorstwo Międzynarodowych Przewozów Samochodowych) PEKAES, swiadczyła usługi na rzecz polskiego handlu zagranicznego. Był to spory w przełom w stosunku do komunistycznej polityki całkowitej izolacji kraju. Pierwszymi pojazdami we firmie było 10 Magirusów Saturn (145) i Jupiter (195) z przyczepami z obrotnicą. Baza znajdowała się na Woli w Warszawie. Pierwsze trasy pojazdy wykonywały do górzystej Szwajcarii (prasa szwajcarska pisała o najeździe komunistów ma ich kraj) obarczone ładunkami głównie mąki ziemniaczanej. Na powrocie ładowano różne towary drobnicowe. W 1961 roku firma liczy już 21 pojazdów w tym 5 zestawów chłodniczych. Autostrady zaczęły dopiero powstawać, a punkty graniczne przypominały senne peryferyjne miasteczka. Lata 60'te upływają pod znakiem poszerzania bazy taboru (pojawiły się wozy takie jak Saviem JM240, Volvo F88/89 czy Pegaso 208) do ok. 200 sztuk oraz wykonywaniem kursów do coraz większej ilości krajów (w tym do Niemiec, Austrii, Francji, Włoch, Hiszpanii). W lata 70'te firma wchodzi z flotą 220 żółtych jednostek. Był to czas wielkiego rozwoju gospodarczego, który nie ominął transportowego monopolisty. W 1972 roku bazę przeniesiono do Błonia, (w którym znajduje się do dziś) zarząd jednak przeniósł się z powrotem do Warszawy na ul. Siedmiogrodzką, bo kilkugodzinne czekanie na połączenie telefoniczne dezorganizowało pracę przedsiębiorstwa. W połowie lat 70'tych doszło do podpisania kontraktów na wykonywanie jazd na Bliski Wschód. Była to istna żyła złota, a sama firma była sprawnie zarządzana przez znanego w całej Europie Juliusza Kowalika. Rozszerzano tabor w zastraszającym tempie. Pod koniec lat 70'tych tabor skłądał się z ponad 1300 zestawów drogowych! Trzon stanowiły Volvo F88/89 (później także F12), Renault-Berliet TR305 oraz Fiat NT, w większości pojazdy wyposażono w... klimatyzacje. Miesięcznie na Bliski Wschód firma wysyłała nawet 400 do 500 pojazdów! Powstały nowe zajezdnie w Słubicach, Szczecinie i Śremie. Wynajęto bazy w Czechowicach i Starachowicach. Przyjęto zasadę wymiany taboru co 7 lat (z reguły auta miały wtedy ponad 800 tys. km), a więc średnia wieku nie przekraczała 3 lat! Popyt na transport był tak wielki, że na początku lat 80'tych stworzono tzw. "patronat" i międzynarodowe zlecenia Pekaesu dostawały inne firmy, np. PKS czy Transbud. Firma wypracowała sobie ogromną renomę wszędzie, gdzie tylko się pojawiła. Sovtransavto wzorował się na Pekaesie. W 1982 roku firmę przekształcono w spółkę akcyjną, która oprócz przewozów zajęła się także spedycją. Do tej pory korzystano z usług C. Hartwig, który podlegał Ministerstwu Handlu Zagranicznego. Placówki Pekaesu powstały nimal w każdym kraju. Od Sofii po Londyn, od Malmo po Padwę. Pojawiła się pierwsza konkurencja - wozy PLO, Hartwiga i Hortexu, ale do końca lat 80'tych Pekaes utrzymuje rolę głównego przewoźnika międzynarodowego i przypada mu ponad 80% zezwoleń innych krajów na wjazd (Hortex otrzymał 3,68%, PLO 3,48% a inni ok. 10% - dane z 1987 roku). Tabor Pekaes składał się z doskonale nam znanych Iveco/Fiat TurboStar, Volvo F12, Mercedesów NG/SK czy Renault R. Na próby trafiły także Fordy Transcontinental z motorami Cumminsa. Jednostki ciągnione to na ogół chłodnie i plandeki, ale były też ubraniówki, cysterny spożywcze i pojazdy do transportu żywca oraz autotransportery. Lata 90'te to czas rosnącej konkurencji i kolejek na granicach. W 1991 roku firma stała się holdingiem, a zajezdnie spółkami. Następne zmiany to końcówka lat 90'tych. Nazwę holdingu zmieniono na PEKAES S.A, a Pekaes Transport S.A. w Błoniu stał się jedyną spółką zajmującą się transportem. Wchłonął spółki ze Sremu i z Czechowic i Słubic, a jeszcze prędzej ze Szczecina. Główny cel tej zmiany to zmniejszenie kosztów i lepsze zarządzanie firmą. Tabor uległ zmniejszeniu do ok. 600 jednostek. Opierał się głównie na Mercedesach SK oraz Actros, Volvo FH12, Renault Major i Magnum oraz Iveco EuroTech. Poczatek XXI wieku to połączenie oddziału spedycyjnego - Multi Spedytor z Pekaes Transport i powstanie jedego PEKAESu oraz dalsza konsolidacja spółek. Pojawiają się wozy nowej generacji - Iveco Stralis 430, Mercedes Actros MPII 1841 oraz Renault Magnum 440 E-tech i Premium 420dCi. W większości są to pojazdy typu low-deck. Naczepy to chłodnie oraz plandeki. W 2005 roku część udziałów zostaje przejęsta przez AJK Menagment, co owocuje nowym zarządem i rozwojem przewozów drobnicowych oraz licznymi planami zmian, które obecnie wprowadzane są w życie i wychodzą firmie na dobre. W 2005 roku kupiono 24 sztuki Renault Magnum 480DXi, 25 Volvo FH12 460 GlobetrotterXL oraz 30 Iveco Stralis 480AS. Wszystkie trworzą zestawy mega. Firma zainwestowała także w system łączności satelitarnej - Qualacomm. Nagród zebranych przez Pekaes czy ładunków jakie przewiózł wymieniał nie będę - podam link: http://www.pekaes.com.pl/index.php?opti ... Itemid=306 A teraz "do dzieła", proszę abyście w temacie przedstawiali zdjęcia SWOJEGO autorstwa. |
Autor: | Martin [ 28 mar 2007, 15:25 ] |
Tytuł: | |
Mihu czy Pekaes planuje w najbliższym czasie poczynić jakieś zakupy? |
Autor: | Mihu [ 28 mar 2007, 15:27 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Mihu czy Pekaes planuje w najbliższym czasie poczynić jakieś zakupy?
Z pewnością tak, plotek jednak rozpowaidać nie mam zamiaru Trzeba poczekać aż pojawią sięoficjalne informacje. Póki co wprowadzany jest plan restrukturyzacji i rozwoju
|
Autor: | owen [ 28 mar 2007, 16:10 ] |
Tytuł: | |
Opis całej historii firmy jest rewelacyjny, ciesze sie ze powstał na nowo temat tej firmy. A co do planu restrukturyzacji mam nadzieje ze przyniesie porzadany efekt.Mihu wiesz moze jak wyglada sprawa z drobnica bo czytałem na strnce ze ostro sie za to biora i maja zamiar wyciac konkurencje |
Autor: | Mihu [ 28 mar 2007, 16:31 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Opis całej historii firmy jest rewelacyjny, ciesze sie ze powstał na nowo temat tej firmy.
Cieszę się, że się podoba Cytuj: A co do planu restrukturyzacji mam nadzieje ze przyniesie porzadany efekt.
Jakieś poprawy już widać, ale osiągnięcie 100% możliwości planowane jest na rok 2008/9.Cytuj: Mihu wiesz moze jak wyglada sprawa z drobnica bo czytałem na strnce ze ostro sie za to biora i maja zamiar wyciac konkurencje
Sprawę drobnicy można śledzić niemal non-stop na stronie firmy w dziale Press Room - gorąco zachęcam do częstego czytania
|
Autor: | Marcin_Maltrans [ 28 mar 2007, 16:34 ] |
Tytuł: | |
Ile dokładnie zestawów ma PEKAES? |
Autor: | Mihu [ 28 mar 2007, 16:39 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Ile dokładnie zestawów ma PEKAES?
Co do sztuki Ci nie podam, ale szacunkowo ok. 550/600 składów.
|
Autor: | Jan Niezbędny [ 28 mar 2007, 16:43 ] |
Tytuł: | |
Czy poza Błoniem mają jeszcze w Polsce swoje bazy z ciężarówkami?? Bo przy tym podziale na spólki w twoim artykule, Mihu, trochę żem się zdążył pogubić już i sam nie wiem co z tego wynika, uświadom mnie |
Autor: | Mihu [ 28 mar 2007, 16:47 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: zy poza Błoniem mają jeszcze w Polsce swoje bazy z ciężarówkami??
No to tak. Obecnie wszystkie auta rejestrowane są w Błoniu, i tam też zatrudnieni są wszyscy kierowcy. Dodatkowe bazy oczywiście są - w Szczecinie, Słubicach, Śremie i Czechowicach-Dziedzicach, ale nie rejestruje się tam już aut
Bo przy tym podziale na spólki w twoim artykule, Mihu, trochę żem się zdążył pogubić już i sam nie wiem co z tego wynika, uświadom mnie |
Autor: | CZOŁGI [ 28 mar 2007, 17:44 ] |
Tytuł: | |
Pekaes noca. Actros 2540. |
Autor: | Igor [ 28 mar 2007, 19:00 ] |
Tytuł: | |
Źródło: Fotogaleria Igorka |
Autor: | Cin [ 28 mar 2007, 19:23 ] |
Tytuł: | |
(C) by Cin#034 |
Autor: | stanley0111 [ 28 mar 2007, 19:57 ] |
Tytuł: | |
amacie jakies info.czy przyjmuje tam |
Autor: | Pazdz [ 28 mar 2007, 20:25 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Czy poza Błoniem mają jeszcze w Polsce swoje bazy z ciężarówkami??
Kiedyś były. Ale pod koniec lat 90 wszystkie zajezdnie w celu łatwiejszego zarzadania firmą oraz zmniejszenia kosztów prowadzonej działalności wchłonęły Błonie. Tabor z wszystkich placówek został przeniesionydo Błonia, a pracownicy dostali nowe umowy o pracę. Komu cała przemiana się nie podobała, mógł odejść. A wtedy nie brakowało kierowców, a podań o przyjecia leżały stosy (hueh jak to się diametralnie odwróciło ) Każda placówka, tj. Szczecin, Słubice, Czechowice-Dziedzice, Śrem, czy niegdyś Starachowice istniały jako osobne spółki, miały własne zarządy, własnych prezesów i swój własny tabor (jak już wspomniałem). Teraz w Starachowicach nie zostało już nic, w Czechowicach i Śremie są tylko oddziały Multi-Spedytora wraz z magazynami. Jedynie przy życiu utrzymały się Szczecin (Pekaes Truck), oraz Słubice (Pekaes Service). Oddziały te zajmują się m.in. sprzedarzą paliw płynnych, części samochodowych, naprawą etc. Również poznański dealer Iveco - Servipol, należy do Pekaesu. |
Autor: | SzymekTST [ 28 mar 2007, 20:39 ] |
Tytuł: | |
Iveco EuroTech |
Autor: | Łukaszz [ 28 mar 2007, 21:12 ] |
Tytuł: | |
Fotka Stralisa mojego autorstwa. Niestety osobówki trochę go przysłoniły. |
Autor: | JoHn [ 28 mar 2007, 21:27 ] |
Tytuł: | |
Mihu nie dopisałeś jeszcze, że Pekaes wykupił Expolco Transped. Ale to szczegół |
Autor: | Pazdz [ 28 mar 2007, 21:33 ] |
Tytuł: | |
Dokładnie John. Expolco ma niebieskie Dafy i ciąga kontenery. I co najważniejsze wchodzi w skład holdingu Pekaes S.A. i obok Pekaes Transport tworzy drugą spółkę zajmującą się transportem drogowym. |
Strona 1 z 38 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |