wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://harnas.wagaciezka.com/ |
|
[Scania] Opticruise http://harnas.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=1148 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Owiec [ 07 lip 2005, 22:11 ] |
Tytuł: | [Scania] Opticruise |
System Opticruise umożliwia prowadzenie ciężarówki w najbardziej optymalnym pod względem zużycia paliwa trybie, przez cały czas, we wszystkich warunkach drogowych, z ładunkiem, bez ładunku lub tylko pod częściowym obciążeniem. Każdy kierowca przy pomocy systemu Opticruise jest w stanie uzyskać optymalne zużycie paliwa. Ilość emisji spalin jest zależna bezpośrednio od ilości paliwa zużytego przez pojazd. Zatem przy zastosowaniu systemu Opticruise mniejsze zużycie paliwa będzie miało bezpośrednie przełożenie na redukcję emisji spalin. Ponieważ zmiana biegów w trakcie jazdy nie wymaga używania sprzęgła jego zużycie jest radykalnie mniejsze. System Opticruise zapewnia perfekcyjną synchronizację zmiany przełożeń całkowicie eliminując nagłe wstrząsy i zmiany momentu obrotowego spowodowane zmianą biegu, co w znacznym stopniu wpływa na długotrwałą niezawodność działania. Optymalna ekonomika zużycia paliwa oraz minimalna potrzeba przeglądów i naprawy w wyniku długotrwałej niezawodności oznaczają niższe koszty na przestrzeni całego okresu użytkowego pojazdu. Działanie poszczególnych funkcji silnika, skrzyni biegów, retardera, hamulców i zawieszenia we współczesnym pojeździe jest kontrolowane elektronicznie. Poprzez układ elektroniczny system Opticruise łączy wiele tych funkcji, zapewniając kierowcy optymalną kontrolę. Opticruise to w zasadzie bardzo prosty system. W rzeczywistości, wszystkie funkcje elektroniczne sprzężone z systemem Opticruise działają niezależnie od tego, czy system jest zamontowany w pojeździe, czy też nie. Jak działa Opticruise: W trybie automatycznym zmiana przełożeń biegów odbywa się automatycznie. W trybie ręcznym to kierowca wykonuje poszczególne zmiany biegów. Zakres kontroli kierowcy: Kierowca podejmuje wszystkie decyzje i może w każdej chwili przerwać proces automatycznej zmiany biegów. Faktycznie, Opticruise zwiększa zdolność kierowcy do zachowania kontroli nad pojazdem oraz w razie potrzeby do podjęcia odpowiednich działań w razie sytuacji awaryjnej. Zatrzymywanie i ruszanie: Aby ruszyć pojazd, kierowca wciska pedał sprzęgła, wybiera bieg początkowy, zwalnia sprzęgło i lekko naciska pedał przyspieszenia. Odtąd, aż do zatrzymania pojazdu używanie sprzęgła nie jest konieczne. Zmiana biegów: Przed dokonaniem zmiany przełożenia na niższe lub wyższe, system Opticruise perfekcyjnie dostosowuje prędkość silnika i skrzyni biegów. Zmiana biegów jest płynna i szybka, co poprawia zużycie paliwa i chroni układ napędowy. Kontrola prędkości i hamowanie: System Opticruise współdziała z tempomatem i retarderem Scania, jeśli pojazd został w te funkcje wyposażony. Zapewnia to optymalny moment automatycznego doboru biegów podczas jazdy pod górę. Można również wybrać bezpieczną prędkość zjazdu na odpowiednim biegu. (c)scania.pl |
Autor: | Ramzes [ 07 lip 2005, 23:03 ] |
Tytuł: | |
a ja wyczytałem że troche jest większe spalanie jadąc z Opticrusem niż bez. i że nie jest tak dobry jak Optidriver II. Optidriver II zapewnia mniejsze spalanie. |
Autor: | łukasz [ 22 sie 2006, 22:22 ] |
Tytuł: | |
Teraz ostatnio SCANIA zmieniła oprogramowanie w skrzyniach Opticruise i napewno skrzynia na tym wiele zyskała...Ale dla mnie nr.1 i tak od momentu wprowadzenia pozostaje VOLVO-wski I-shift... |
Autor: | użytkownik usunięty [ 22 sie 2006, 22:46 ] |
Tytuł: | |
Co, jak co, ale ja jestem uparty i nie pcham się póki co na automata. Może i kiedyś będą doskonalsze od człowieka, ale to też zabija ducha jazdy samochodem. |
Autor: | Miro [ 25 sie 2006, 22:57 ] |
Tytuł: | |
Z moich obserwacji (które z pewnością nie są pełne i nie pozwalają na jednoznaczny osąd) wynika, że użytkowanie pojazdu z automatyczną skrzynią daje dużo bardziej porównywalne wyniki zużycia paliwa przez różnych kierowców, niż ma to miejsce w przypadku ręcznych przekładni - po prostu nowe automaty niwelują niektóre błędy kierowcy, jak np. rozpędzanie ze zbyt wysokiego biegu czy utrzymywanie zbyt wysokich obrotów podczas jednostajnej jazdy. Oczywiście automat też wymaga odpowiedniego podejścia do ekonomicznej jazdy, ale mimo wszystko przy normalnej jeździe nie sposób osiągnąć tak "kosmicznych" spalań, jakie można zrobić ręczną skrzynią. Dzięki temu automat sprawdzi się tam, gdzie jeżdzą mniej doświadczeni kierowcy. Jeszcze lepiej sprawdzi się tam, gdzie jednakowa trasa, podobne warunki i praktycznie takie same pojazdy przynoszą bardzo zróżnicowane wartości spalania - czyli po prostu automatem można łatwiej wykryć kombinatora, bo jeśli w przy samych warunkach jednemu auto spali więcej o np. 20 proc, to albo jeździć nie umie, albo kombinuje - a co by nie mówić, paliwowych krętaczy wciąż wśród szoferaków jest bez liku. Co do automatów, to moje wrażenia z I-Shiftem są również bardzo pozytywne. Zresztą osobówkowe automaty Volvo też stawiałbym w czołówce. |
Autor: | łukasz [ 26 sie 2006, 12:29 ] |
Tytuł: | |
Wkońcu stworzono je nie tylko dla poprawy bezpieczeństwa i komfortu,ale również dla poprawy ekonomii i własnie dla wyeliminowania niektórych błędów kierowcy-bo jak wiadomo nie ma ludzi nieomylnych... Ale jak wiadomo doświadczony kierowca moze wyeliminować również niepotrzebne zachowania automatu,które zużywają niepotrzebnie paliwo i elementy całego napędu-np:blokując automat przy hamowaniu co zapobiega niepotrzebnym redukcją biegów... |
Autor: | adonnay [ 26 sie 2006, 19:57 ] |
Tytuł: | |
Panowie! Dodam tylko swoje trzy grosze i taką małą dygresję. Nie istnieje skrzynia biegów Opticruise. Ani nie mylcie tego z automatyczną skrzynią biegów. Pozwólcie że Wam wyjaśnię. Opticruise jest układem umożliwiającym automatyczną zmianę biegów w NORMALNEJ skrzyni biegów. Sprzęgło jest zachowane, ale używane jedynie przy rozpoczynaniu jazdy, zatrzymaniu pojazdu lub manewrowaniu. Jednostka sterujące zbiera i przetwarza dane z układów sterujących, czujników i systemów zbliżonych takich jak EDC ABS/TC. Gdy trzeba zmienić bieg jednostka sterująca włącza zawory elektromagnetyczne, które wpuszczają sprężone powietrze do siłowników pneumatycznych. Siłowniki zaś te wykonują żądaną zmianę biegów. Oprócz tego kierowca korzystający z systemu Opticruise ma wybór pomiędzy ręczną a automatyczną zmianą biegów. W trybie ręcznego wyboru biegów kierowca dokonuje wyboru biegu i momentu jego zmiany ( w zależności od prędkości i/lub prędkości obrotowej wału korbowego) Jednostka sterująca decyduje czy możliwa jest zmiana biegów bez użycia sprzęgła przez kierowcę. W takim przypadku zmiana biegów następuje natychmiast, gdy kierowca przesunie wybierak w bok. W przeciwnym razie kierowca aby zmienić bieg, musi wcisnąć pedał sprzęgła. Pozdrawiam. |
Autor: | łukasz [ 27 sie 2006, 13:27 ] |
Tytuł: | |
Ja doskonale o tym wiedziałem... Przecież te wszystkie skrzynie typu:I-shift,AS-TRONIC,Optidriver czy inne to są tylko skrzynie,w których jest mozliwość automatycznej zmiany biegów przez układy sterujace...Całkowicie automatyczne skrzynie mają trochę inna budowę i dużo mniejszą ilość biegów-najczęściej 6... Jako przykład całkowicie automatycznych skrzyń biegó mogę podać skrzynię Allison czy Powertronic w VOLVO |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |