Wsółpracując z innymi systemami bezpieczeństa w samochodzie ciężarowym, poduszka powietrzna ratuje życie kierowcy. Jej działanie jest natychmiastowe-w momencie zderzenia jest ona napełniana azotem w 0,03 sekundy, a 0,045sekundy później gaz z niej uchodzi.
Sama poduszka nie wystarczy, by uratować życie kierowcy, ale jeśli pojazd jest w nią wyposażony, to w połączeniu z zapiętym pasem bezpieczeństa może przeważyć szalę na stronę życia w warunkach jego zagrozenia. Pasy bezpieczenstwa w samochodzie ciezarowym śa tak wazne jak w osobowym poniewaz wypadki z udzialem ciezarowek bywaja powazne i czesto koncza sie przewroceniem pojazdu lub jego dachowaniem.
Pas bezpieczenstwa gwarantuje, ze przez caly czas wypadku kierowca pozostaje w swoim fotelu. W razie zderzenia czolowego glowa i korpus kierowcy uderzy w sam srodek napelnionej gazem poduszki powietrznej.
Poduszka powietrzna i napinaczem pasa kieruje komputer, znajdujacy sie pod deska rozdzielcza. Monitoruje on przeciazenie i czas jego oddzialywania. Nie ma ryzyka, ze poduszka zostanie wystrzelona na skutek np. drobnej stluczki na parkingu.
Poduszka powietrzna napelnia sie tylko w momencie zderzenia pojazdu z odpowiednia duza sila.
Gdy taka sytuacja nastapi poduszka reaguje w 30 milisekund (0,03 sekundy)
napelnia sie 60-70 litrami azotu powstajaceo na skutek wybuchowego procesu spalania chemicznego.
Ujscie gazu z poduszkitrwa nastepne 45 milisekund. Podstawa tej technologii jest komputer elektroniczny wyposazony w czujnik, zapisujacy sekwencje zdarzen w momencie zderzenia.
To wlasnie on wysyla do poduszki sygnal rozpoczynajacy napelnianie.
Plastikowa oslona poduszki dzielona jest na dwie czesci, ktore rozchylaja sie na boki, dzieki czemu poduszka momentalnie rozwija sie przed kierowca. Odbywa sie to praktycznie w okamgnieniu, a dzwiek mozna porowca do podglosu wydawanego przez przebicie papierowej torby napelnionej powietrzem.
W tak krotkim czasie nie mozna zauwazyc poszczegolnych etapow.
Poduszka w momencie napelnienia, po kontrolowanej deformacji kierownicy, chroni cialo kierowcy i zapewnia mu lagodne hamowanie.
Poduszka posiada otwory odprowadzajace z niej gaz, dzieki ktorym oproznianie rozpoczyna sie w chwili gdy kierowca zostaje wyrzucony do przodu.
W czasie zderzenia dobrze chroni gorne czesci ciala kierowcy, jesli jest on przypiety pasem bezpieczenstwa.
Koncern Volvo w 1995 roku jako pierwszy rozpoczal montaz poduszek w ciezarowkach. Nastapilo to po wprowadzeniu serii FH w 1993 roku.
Autor: Michal, Misiek, czyli ja
Tylko czy komus bedzie chcialo sie czytac
AutoElegance...
http://www.zegary.kom.pl