Strona 1 z 1 [ Posty: 13 ]
Autor
Wiadomość

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 mar 2008, 16:34
Posty: 712
Lokalizacja: SM

Przygotowywując się do zebrania dokumentów na wypis z licencji na transport miedzynarodowy dowiedziałem się że nie ma już zabezpieczenia w postaci ubezpieczenia ani weksla. Od teraz musi to być wyciąg z konta, zabezpieczenie nie ruchomości itp. Czy jest to prawdą? Czy jest jakiś sposób aby to obejść w sensie normalne rozwiązanie. W końcu nie każdego jest stac płacić po 5000Euro zabezpieczenia. Piszcie co o tym sądzicie!


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 wrz 2007, 17:44
Posty: 576
GG: 1695456
Lokalizacja: Warszawa

było nie tak dawno całkiem dokladnie to rozpisane.

sam przepis zmienił sie w okolicach 2004 roku, ale do tej pory niektóre starostwa /przy krajówce/ i ZMPD /przy miedzynarodówce/ akceptowali te ubezpieczenia...


mozesz pokazać akt wlasnosci mieszkania :)
wystarczy:)
tu nie chodzi o płacenie, tylko chodzi o to zeby pokazać że 'sie ma'

_________________
Krzysiek


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 mar 2008, 16:34
Posty: 712
Lokalizacja: SM

Wiem o co chodzi, :wink: , ja sie tylko pytam czy idzie to jakos obejsc. Miesiąc temu robiłem wypis na miedzynarodówke to nie było problemu ocprzewoźnika i tyle. A teraz w poniedziałek dowiaduje się, że muszę mieć zabezpieczenie 5000euro i rzadne ubezpieczenie nie moze byc. Z tego co mi wiadomo to jest to samo ze spedycją trzeba miec 50000EURO. Ten przepis rzekomo wszedł w życie na początku maja. CO o tym myśleć? Przewoźnik posiadający 10 samochodów ma mieć 180000zł zamrożone?
Gdzie było to rozpisane? Możesz jakies namiary>


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 wrz 2007, 17:44
Posty: 576
GG: 1695456
Lokalizacja: Warszawa

tak, dokument ktory cie interesuje nazywa się: "ustawa o transporcie drogowym" czy jakoś podobnie ;)


poważnie, warto ją poczytać ;)
o zabezpieczeniach jest gdzies na początku, art. 4 albo 6 te okolice


nikt ci nie każe kasy zamrażać
ja mam spedycje i nie mam złotówki zamrożonej z tego powodu :)

_________________
Krzysiek


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 01 kwie 2007, 16:40
Posty: 1200
Lokalizacja: Bełchatów

Nie tak dawno temu, by mieć licencje trzeba było mieć ok. 75-80 tys złotych. By ją sobie na nie do końca formalnym rynku nabyć. Na każdą.Plus zabezpieczenia o których mowa.Ale dzięki tem zajęcia tego podejmowali się ludzie przekonani ,że na pewno chcą to robić.Przez co sytuacja wyglądała całkiem inaczej niż dziś.Ekonomiczna przynajmniej. A i wizerunku zewnętrznego także zresztą.

_________________
ego


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 wrz 2007, 17:44
Posty: 576
GG: 1695456
Lokalizacja: Warszawa

nie licencje tylko koncesje

transportowcu ty ;)

_________________
Krzysiek


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 01 kwie 2007, 16:40
Posty: 1200
Lokalizacja: Bełchatów

Koncesje to były wcześniej. Takie małe formatu A5 .Na kazde auto dwa sztuki :) Jedna leżała w firmie druga w aucie.Później ktoś wymyslił by to nazwać licencją. Archeolodzy ustalą kto i kiedy :) Albo i IPN. Może i tym sie zajmie :)

_________________
ego


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 mar 2008, 16:34
Posty: 712
Lokalizacja: SM

Kolego mówisz że nie masz nic zamrożonego. Rozumiem że masz ubezpieczenie lub coś podobnego jakąś nieruchomość itp. Ale z tego co wiem to teraz juz nie ma tego ubezpieczenia i bedzie trzeba miec udokumentowane ze sie ma 50000euro nie wazne czy na koncie czy jakas nieruchomosc, ale ubezpiecznia z tego co wiem to juz nie ma.......


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 wrz 2007, 17:44
Posty: 576
GG: 1695456
Lokalizacja: Warszawa

pokaż mi gdzie wyczytałeś ze ubezpieczenie 'jest'

mowie o aktualnych przepisach, nie tych 'nieaktualnych' od czterech lat :)

po prostu teraz od maja przestali akceptować to co od czterech lat juz w przepisach nie istnieje - czyli uznawanie OCP jako wystarczającego zabezpieczenia.

i tyle, nic sie nie zmieniło, po prostu zaczeli respektować obecnie obowiązujące przepisy i skonczylo sie przymykanie oka na te zabezpieczenia.

do tej pory wystarczyło mieć 700 złotych na ubezpieczenie OCP na 100.000$ i gotowe, zakladasz spedycje nawet mieszkając pod mostem, a teraz juz niestety nie wystarczy, bedzie z czego wierzytelnosci sciągać :)

_________________
Krzysiek


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 mar 2008, 16:34
Posty: 712
Lokalizacja: SM

To według mnie 50% firm transportowych i spedycyjnych upadnie. ktoś kto ma 10 aut, nie mając domu, mieszkania na własnośc(może brać leasingi na pojazdy) musi mieć 50000euro zamrożone. Bo skąd ma je wziąść. Na koncie je trzymac zeby były? Każdy obraca pieniędzmi. Dajmy też przykład firmy istniejącej od 2 lat posiadających 2 auta=14000euro zabezpieczenia(9000 na I i 5000na następne) nie każdy ma nieruchomośc na własność, skąd mają sie te pieniądze wziąść? Nie ma on domu, mieszkanie wynajmuje, to w tym wypadku musisz miec te zabezpieczenie. Pozatym ile małych spedycji ma 50000Euro?Tak jest według mnie..


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 wrz 2007, 17:44
Posty: 576
GG: 1695456
Lokalizacja: Warszawa

i bardzo ale to bardzo dobrze

proste- nie stać cie na zabezpieczenie działalnosci, to zajmij sie czymś innym

jeśli masz 10 zestawów to zaufaj mi, powinno być cie stać na zamrożenie 54.000 euro na koncie, jeden zestaw to średnio 150.000 zł, wiec razem masz majątek za ponad jeden milion złotych, 15 % na koncie - to na waciki i paliwo co miesiąc wychodzi ;)

niestety na ten moment spedycje i firme transportową założyc jest aż zbyt łatwo...

powiedz mi - nie zapłaciła ci kiedys jakas spedycja za fracht ???

bo mi owszem

i chciałbym mieć swiadomosc ze komornik bedzie miał z czego ściągać, choćby i dom wlascicielowi tej spedycji miał zająć :) mi nikt kredytu na paliwo na stacji nie daje, tankuje sie, podchodzi do okienka i płaci. OCP i OCS w takich sytuacjach niestety nie pokrywa wierzytelnosci :(

_________________
Krzysiek


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 mar 2008, 16:34
Posty: 712
Lokalizacja: SM

Może i masz racje, zależy jaki zestaw mozesz miec tez zestawy za 40000zł, no moze przy10 to nie problem ale przy 3?


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 wrz 2007, 17:44
Posty: 576
GG: 1695456
Lokalizacja: Warszawa

przy 3 zabezpieczenia masz tylko 20.000 eur, czyli jakies 70.000 zł


i znow - 70.000 zł to kasa jaką wydasz na paliwo dla tych trzech aut przez dwa miesiące kiedy bedziesz czekał na zapłatę od spedycji za frachty ktore wykonujesz czyli... musisz ją fizycznie mieć 'gdzies' w okolicach konta ;) i nie powinno sprawić ci problemu pokazanie ze posiadasz.

----------------------

Opinia MT ws. interpretacji przepisów ustawy o transporcie drogowym dot. prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa rzeczy

Data publikacji: 2006-06-23 12:14:00


W związku z pojawiającymi się wątpliwościami, zarówno organów samorządowych, jak i przedsiębiorców, w sprawie interpretacji przepisów ustawy o transporcie drogowym dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa rzeczy (art. 4 pkt 3 lit. b tej ustawy) (Dz. U. Nr 180, poz. 1497) - Ministerstwo Transportu przedstawia ponownie opinię w tym zakresie:





I
1. Pośrednictwo przy drogowym przewozie rzeczy (p.p.r.) jest jednym z elementów działalności spedycyjnej w zakresie transportu drogowego. Każdy, kto wykonuje spedycję podlega więc przepisom ustawy o transporcie drogowym w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Nie dotyczy to spedytorów zajmujących się wyłącznie spedycją w innych niż transport drogowy gałęziach transportu. Pośrednictwo p.p.r. może dotyczyć zarówno transportu krajowego jak i międzynarodowego.

2. Zgodnie z art. 12 ust. 1a ww. ustawy o transporcie drogowym dla wykonywania pośrednictwa p.p.r. zarówno krajowego jak i międzynarodowego, niezbędnie jest uzyskanie licencji na krajowy transport drogowy rzeczy oraz posiadanie zabezpieczenia finansowego w wysokości 50 000 euro.
Licencja na międzynarodowy transport drogowy rzeczy nie pozwala na wykonywanie pośrednictwa p.p.r. (zarówno krajowego jak i międzynarodowego).

3. Jeżeli przedsiębiorca, prowadzący pośrednictwo p.p.r, równolegle wykonuje także transport drogowy, to dla każdego pojazdu, dla którego otrzymuje wypis z licencji na krajowy transport drogowy rzeczy musi mieć odrębnie udokumentowaną sytuację finansową (9 000 euro dla pierwszego pojazdu, a następnie odpowiednio do liczby pojazdów po 5 000 euro).
Dlatego też, w takim przypadku wymagana kwota powinna wynosić łącznie 50.000 euro + 9.000 euro (na pierwszy pojazd) + po 5.000 euro (na każdy następny pojazd).

4. Przedsiębiorca wykonujący jednocześnie pośrednictwo p.p.r. i przewozy drogowe, w transporcie krajowym otrzymuje jedną licencję na krajowy transport drogowy rzeczy.
Natomiast przedsiębiorca, który posiada już licencję na krajowy przewóz rzeczy wydaną przed 1 lipca 2006 r., zgłasza do organu wniosek dotyczący rozszerzenia działalności gospodarczej o pośrednictwo przy przewozie rzeczy, dokumentując sytuację finansową dodatkowo na kwotę 50 000 Euro.
W transporcie międzynarodowym musi mieć dwie licencje; dla przewozów: międzynarodową, dla pośrednictwa p.p.r. – krajową.

5. Licencja na krajowy transport drogowy rzeczy przy pośrednictwie p.p.r. wydawana jest bez wypisów.
Warunki uzyskania takiej licencji określa art. 5 ust. 3 ustawy o transporcie drogowym, z wyłączeniem zapisów dotyczących kierowców oraz tytułu prawnego do dysponowania pojazdem.
Licencji na krajowy transport drogowy, stosownie do art. 5 ust. 2 ustawy
o transporcie drogowym, udziela się na okres od 2 do 50 lat.
Opłata za jej udzielenie ustalona jest zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 lipca 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem transportu drogowego (…) (Dz. U. Nr 159, poz 1664).

6. Jednym z warunków niezbędnych dla otrzymania licencji na krajowy transport drogowy przy pośrednictwie p.p.r. jest certyfikat kompetencji zawodowych.
Dla licencji na krajowy transport drogowy rzeczy przedłożony powinien być certyfikat kompetencji zawodowych w krajowym transporcie drogowym rzeczy.
Do otrzymania licencji na krajowy transport drogowy przy pośrednictwie p.p.r. może być przedłożony również certyfikat kompetencji zawodowych w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy, ponieważ przy sprawdzaniu wiedzy na certyfikat międzynarodowy integralną część egzaminu stanowi również sprawdzenie wiedzy niezbędnej dla uzyskania certyfikatu krajowego.

7. Licencja na krajowy transport drogowy rzeczy dla wykonujących pośrednictwo p.p.r. będzie obowiązkowa od dnia 1 lipca 2006 r. Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym właściwym do udzielenia tej licencji będzie starosta wg siedziby przedsiębiorcy.
Odnośnie wzoru licencji jest to licencja na krajowy transport drogowy rzeczy (zgodna z rozporządzeniem w tej sprawie). Przepisy ustawy nie przewidują możliwości nanoszenia dodatkowych informacji, pozwalających na zróżnicowanie licencji dla wykonujących pośrednictwo p.p.r. od licencji na wykonywanie przewozów drogowych.

8. Od dnia 1 lipca 2006 r. przedsiębiorca wykonujący pośrednictwo p.p.r. powinien mieć udzieloną licencję na krajowy transport drogowy rzeczy.
Jednocześnie przepisy umożliwiające udzielenie takiej licencji wchodzą w życie również z dniem 1 lipca 2006 r. i nie przewidują żadnego okresu przejściowego.
Rozwiązaniem tej sytuacji może być wcześniejsze przyjmowanie wniosków przedsiębiorców tak, aby udzielenie licencji mogło nastąpić w dniu 1 lipca 2006 r.

II
Posiadanie sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego jak również pośrednictwa przy przewozie rzeczy potwierdza się:
1. rocznym sprawozdaniem finansowym;
2. dokumentami potwierdzającymi:
a) dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunkach bankowych lub dostępnymi aktywami,
b) posiadanie akcji lub udziałów lub innych zbywalnych papierów wartościowych,
c) udzielenie gwarancji lub poręczeń bankowych,
d) własność nieruchomości.
Jednocześnie przepisy stanowią, iż przy ocenie sytuacji finansowej stosuje się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok, w którym ocena ta jest dokonywana.

Odnosząc się do poszczególnych dokumentów potwierdzających posiadanie przez przedsiębiorcę odpowiedniej sytuacji finansowej firmy uprzejmie informujemy, że w przypadku przedłożenia przez przedsiębiorcę rocznego sprawozdania finansowego należy przez to rozumieć ostatnie roczne sprawozdanie finansowe sporządzone dla firmy zgodnie z wymogami określonymi ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). W pierwszej kolejności należy
z niego brać pod uwagę bilans – jako podstawową cześć sprawozdania finansowego, a dopiero w przypadku konieczności uzupełnienia informacji o przedsiębiorcy należy korzystać z innych części sprawozdania finansowego (tj. z rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej, czy też - w zależności od rodzaju podmiotu składającego sprawozdanie - z zestawienia zmian w kapitale własnym, zestawienia zmian w aktywach netto, rachunku przepływów pieniężnych bądź ze sprawozdania z działalności jednostki).
W bilansie podstawą oceny spełnienia warunku posiadania sytuacji finansowej przedsiębiorcy powinna być wielkość wykazywana w bilansie i zdefiniowana w przepisach ustawy o rachunkowości. Taką wielkością, której definicja została zamieszczona w art. 3 ust. 1 pkt 29 ustawy o rachunkowości są aktywa netto, przez które rozumie się aktywa jednostki pomniejszone o zobowiązania, odpowiadające wartościowo kapitałowi (funduszowi) własnemu.

W układzie bilansu po stronie pasywów w części A na kapitał własny składa się suma następujących pozycji:
- kapitał podstawowy,
- należne wpłaty na kapitał podstawowy (wielkość ujemna),
- udziały (akcje) własne (wielkość ujemna),
- kapitał zapasowy,
- kapitał z aktualizacji wyceny,
- pozostałe kapitały rezerwowe,
- zysk (strata) z lat ubiegłych,
- zysk (strata) netto,
- odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna).
Odpowiednikiem rachunkowym aktywów netto w bilansie jest różnica pomiędzy sumą aktywów (aktywa razem) wykazanych po lewej stronie bilansu i zobowiązaniami tj. częścią B pasywów wykazanych po prawej stronie bilansu.

Argumentem prawnym przemawiającym za odniesieniem się do wielkości kapitału własnego wykazanego w bilansie jako odpowiednika aktywów netto przy ocenie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, jest kontrola prawna jego wysokości wynikająca z przepisów ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 20 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. Nr 121, poz. 769 z późn. zm.).

Natomiast w przypadku przedłożenia przez przedsiębiorcę potwierdzającego posiadanie odpowiedniej sytuacji finansowej dokumentów określonych w art. 5 ust 5 pkt 2 ustawy o transporcie drogowym należy uwzględniać w szczególności:
- w przypadku dokumentów potwierdzających dysponowanie środkami pieniężnymi w gotówce lub na rachunkach bankowych lub dostępnymi aktywami – wyciąg z konta bankowego, raport kasowy, czy też dokument potwierdzający złożenie gotówki do depozytu sądowego;

- w przypadku dokumentów potwierdzających posiadanie akcji lub udziałów lub innych zbywalnych papierów wartościowych – dokument z biura maklerskiego lub wyciąg z KRS;

- w przypadku dokumentów potwierdzających udzielenie gwarancji lub poręczeń bankowych – dokument z banku o udzieleniu gwarancji lub poręczenia, inny dokument potwierdzający udzielenie gwarancji (jednak przedsiębiorca ubiegający się o licencję powinien wówczas przedstawić dodatkowo dokumenty potwierdzające, iż gwarant posiada środki finansowe na ewentualne dokonanie wypłaty na rzecz beneficjenta gwarancji), polisę ubezpieczeniową potwierdzającą ubezpieczenie przewoźnika od odpowiedzialności cywilnej, dopuszcza się również przedłożenie weksla z deklaracją wekslową (jednak przedsiębiorca ubiegający się o licencję powinien przedstawić również dokumenty potwierdzające fakt, iż wystawca weksla ma udokumentowany stan majątkowy zapewniający środki finansowe na pokrycie zobowiązania z weksla);

- w przypadku dokumentów potwierdzających własność nieruchomości – wyciąg z księgi wieczystej, wyciąg z rejestru gruntów, akt notarialny, postanowienie sądu (jednakże w każdym przypadku z przedłożonych dokumentów powinna jednoznacznie wynikać wartość nieruchomości - dlatego też przedsiębiorca powinien dodatkowo przedłożyć inny dokument potwierdzający wartość nieruchomości – np. wycenę dokonaną przez rzeczoznawcę majątkowego lub też polisę ubezpieczeniową).

Należy również wskazać, że polisa ubezpieczeniowa OC spedytora nie stanowi dokumentu potwierdzającego sytuację finansową firmy zapewniającą podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Dokument ten bowiem zabezpiecza transport w drodze (ładunek) w stosunku do kontrahenta zlecającego przewóz.




autor/Ľródło: http://www.mtib.gov.pl


_________________
Krzysiek


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 13 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 24 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: