wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://harnas.wagaciezka.com/ |
|
[Ogólne] Wymiana oleju w sam. dostawczych i ciężarowych http://harnas.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=16243 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | resor.com.pl [ 20 sie 2008, 22:03 ] |
Tytuł: | [Ogólne] Wymiana oleju w sam. dostawczych i ciężarowych |
OLEJ SILNIKOWY, GWARANCJA TRWAŁOŚCI I SPRAWNOŚCI SILNIKA Smarowanie silnika równoznaczne jest z konserwacją, przedłużaniem trwałości oraz poprawą jego osiągów. Aby zapewnić prawidłowe smarowanie silnika, należy: wybrać odpowiedni olej, sprawdzać regularnie poziom oleju, wymieniać filtr oleju przy każdej wymianie oleju przestrzegać okresowości wymiany oleju OLEJ SILNIKOWY, PRODUKT NA WYSOKIM POZIOMIE TECHNICZNYM Jakie podstawowe funkcje pełni olej silnikowy? Spełnia on 7 głównych zadań: zmniejsza tarcie, ogranicza zużycie ruchomych części w silniku, chłodzi silnik, utrzymuje czystość powierzchni smarowanych mechanizmu, uszczelnia zespół cylinder - tłok - pierścienie tłokowe, chroni przed korozją, umożliwia uruchomienie wszystkich zespołów w szerokim zakresie temperatur. Wybór oleju silnikowego należy uzależnić od warunków użytkowania pojazdu oraz warunków klimatycznych. Powinien on uwzględniać następujące parametry: - typ silnika: benzyna lub diesel, turbosprężarka... - warunki użytkowania: miasto, droga, autostrada, góry... Co wchodzi w skład oleju silnikowego? Produkt, noszący wspólną nazwę "olej silnikowy" składa się z: Oleju bazowego, który może być: mineralny: na bazie ropy naftowej, syntetyczny: na bazie związków chemicznych lub petrochemicznych, półsyntetyczny: mieszanka dwóch poprzednich składników. Olej syntetyczny wytrzymuje wyższe temperatury i wykazuje mniejsze zmiany lepkości z temperaturą. Dodatki do oleju bazowego stabilizują go i nadają mu cały szereg specyficznych właściwości: zmniejszających zużycie mechaniczne, detergenty (aby zachować silnik w czystości), środki stabilizujące (pozwalające na rozdrobnienie zanieczyszczeń i ich ewakuację w formie zawiesiny w oleju). Oleje i pozostałe środki smarujące, zawierają już dodatki w odpowiednich proporcjach. Dlatego odradzamy stosowanie dodatków sprzedawanych oddzielnie, gdyż mogą one wywołać niepożądane reakcje chemiczne. WŁAŚCIWOŚCI OLEJU Klasa lepkości oleju? SAE (Society of Automotive Engineers = Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych) określa stopnie lepkości w warunkach wysokich oraz niskich temperatur. Cyfry poprzedzające "W" (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze. Im niższa liczba, tym niższa temperatura otoczenia, w jakiej ten olej może być stosowany (tym większa płynność oleju w niskiej temperaturze). Cyfry, znajdujące się po "W", oznaczają lepkość w wysokiej temperaturze. Im wyższa cyfra, tym większa lepkość oleju w wysokiej temperaturze. Oleje jednosezonowe (5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50) zostały zastąpione olejami wielosezonowymi (5W-40, 10W-40, 15W-40), aby dostosować się do potrzeb współczesnych silników. Oleje wielosezonowe dostosowane są do pracy zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach. Klasyfikacja jakościowa - klasyfikacja fabryczna Normy API (American Petroleum Institute). Normy te podążają za rozwojem potrzeb amerykańskich konstruktorów samochodów. Każda nowa specyfikacja odpowiada zaostrzeniu poziomu wymagań dla danego środka smarującego. Najwyższymi poziomami wymagań charakteryzują się obecnie kategorie API SJ (dla silników benzynowych) oraz API CF (dla silników wysokoprężnych). Normy ACEA ("Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles"). Klasyfikacja ACEA zastąpiła wcześniejsze i nieważne już normy CCMC (Komitet Konstruktorów Wspólnego Rynku). Normy ACEA określają specyfikacje, oparte na testach wykonywanych na silnikach europejskich konstruktorów samochodów. Najbardziej wymagające aktualnie specyfikacje to B3-98 (dotyczących silników wysokoprężnych). DONUT API Service W uzupełnieniu do poziomu, wymaganego przez specyfikacje międzynarodowe, zatwierdzenia producentów pojazdów gwarantują znacznie wyższy poziom parametrów technicznych danego środka smarującego. ODCZYTYWANIE INFORMACJI NA POJEMNIKU Zarejestrowany znak (Producent) Zarejestrowany znak (Produkt) Kategoria Zastosowanie Klasa lepkości oleju Ilość Specyfikacja API Klasa lepkości: zakres użytkowania oleju (w niskich i wysokich temperaturach), np. 5W-40, 10W-40... Zastosowanie: typ smarowanego zespołu (silniki benzynowe, wysokoprężne, przekładnie mechaniczne...) Kategoria: typ bazowych składników, stosowanych do przygotowania oleju. Wyróżnia się trzy kategorie oleju: mineralny, półsyntetyczny lub na bazie syntetycznej, syntetyczny. Zarejestrowany znak (Producent) Wskazówki dotyczące użycia Parametry techniczne Opakowanie ekologiczne (Logo) Klasa lepkości oleju Ilość Specyfikacja API Rady dotyczące stosowania: wskazówki dotyczące zastosowania (silniki o bardzo wysokich parametrach, paliwo bezołowiowe...), jak również warunków eksploatacji oleju silnikowego (autostrada, miasto...). Parametry: zakresy parametrów technicznych środka smarującego (specyfikacje międzynarodowe i homologacje producentów pojazdów). KONTROLA POZIOMU OLEJU W niektórych pojazdach możliwa jest automatyczna kontrola poziomu oleju w silniku, dzięki wskaźnikowi na tablicy rozdzielczej. W pozostałych pojazdach należy sprawdzać poziom oleju ręcznie względem oznaczeń odniesienia na wskaźniku bagnetowym. Jaki poziom jest właściwy? Właściwy poziom oleju powinien się zawierać między oznaczeniem minimum i maksimum na wskaźniku. Kiedy należy sprawdzać poziom oleju? Zaleca się sprawdzać poziom oleju regularnie co 2000 km, a w szczególności przed długą trasą. Jeżeli poziom zbliża się do oznaczenia "mini", należy uzupełnić olej. Zalecamy Państwu regularną kontrolę poziomu oleju w silniku, a w szczególności odradzamy jazdę, kiedy poziom jest niższy od minimalnego na wskaźniku. Podobnie, radzimy uważać, gdy osiągnięty zostanie poziom maksymalny, ponieważ nadmiar oleju może uszkodzić silnik. Dlaczego samochód zużywa olej? Zużycie oleju jest normalnym zjawiskiem podczas pracy silnika. Z kolei nadmierne zużycie, świadczy o nieprawidłowym działaniu silnika i może mieć następujące przyczyny: niewłaściwy olej: zbyt płynny, zbyt lotny, o nienajlepszej jakości, sposób prowadzenia pojazdu przez kierowcę, stan mechaniczny pojazdu, warunki klimatyczne. FILTR OLEJU: PRAWDZIWA NERKA OLEJU Prawidłowość pracy silnika zależy w znacznym stopniu od możliwie najdłuższego zachowania czystości oleju silnikowego. Pozwoli to uniknąć przedwczesnego zużycia części. Filtr oleju powinien stale oczyszczać olej. We współczesnych silnikach luz między poszczególnymi elementami jest minimalny. Jest więc bardzo ważne, aby nie pozwolić cząstkom ściernym, powstałym na skutek normalnego zużywania się elementów, kurzowi oraz pozostałościom spalania przedostać się do układów i tworzyć osad. Nieprawidłowa filtracja powoduje odkładanie się nagaru w silniku. Zużycie poruszających się części ulega przyspieszeniu, co może to doprowadzić do szybkiego uszkodzenia silnika, zanim kierowca zauważy nienormalne zachowywanie się jego pojazdu. Filtr powinien też posiadać wystarczającą odporność na zatkanie. Specyficzna technika plisowania materiału filtrującego gwarantuje optymalne parametry filtracji oleju przez cały wymagany przebieg pojazdu. Filtr powinien być wytrzymały na naprężenia mechaniczne i termiczne wywołane pracą silnika. Powinien zatrzymywać olej, gdy silnik jest wyłączony. Współuczestniczy w chłodzeniu silnika. Filtr oleju jest skomplikowanym technicznie wyrobem, którego jakość ma bardzo istotne znaczenie dla wypełniania poszczególnych funkcji. W JAKIM CELU WYMIENIA SIĘ OLEJ? Wymiana oleju zapewnia silnikowi powrót do jego normalnych warunków pracy, przez co przedłuża jego żywotność. Olej zanieczyszczony nie ma odpowiednich parametrów i nie gwarantuje prawidłowej pracy silnika. Ingerencja czynników zewnętrznych, spowodowanych pracą silnika: temperatura, spaliny, rozrzedzenie paliwem, sadze... silnie pogarszają właściwości oleju, zwłaszcza na lepkość i odporność na zużycie elementów. Może się również zdarzyć, że wymiana oleju jest trudna do wykonania gdy silnik jest zimny, z powodu zbyt dużej lepkości oleju. Degradacja oleju następuje nawet wówczas, gdy samochód nie jest używany. Przyczyną tego zjawiska są reakcje chemiczne spowodowane obecnością zanieczyszczeń, nagromadzonych w trakcie pracy silnika. KIEDY WYMIENIA SIĘ OLEJ? Wymiana oleju jest podstawową operacją serwisową, pozwalającą na zachowanie osiągów silnika i zwiększenie jego trwałości. Okresowość wymiany oleju ustala producent pojazdu, w zależności od właściwości oleju i charakterystyki silnika. Informacje pobrane od JD Kulej |
Autor: | llmann [ 10 paź 2008, 14:59 ] |
Tytuł: | Re: [Ogólne] Wymiana oleju w sam. dostawczych i ciężarowych |
Świetny poradnik. Ale pasowałoby rozbudować parę wątków. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |