Strona 1 z 1 [ Posty: 11 ]
Autor
Wiadomość
Tytuł: Kockums
Post Wysłano: 05 lut 2009, 21:59

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 gru 2005, 19:58
Posty: 48
Lokalizacja: Przystajń

Szukam informacji na temat tej ciężarówki. Mój wuj jezdził takową w latach budowy huty katowice. Jest to coś podobnego do Komatsu i generalnie wielkich wozów w kamieniołomach. Ciężarówka produkcji szwedzkiej.

_________________
Drogi one prowadzą Cię do domu? nie one są Twoim domem.........


Tytuł: Re: Kokum
Post Wysłano: 06 lut 2009, 0:36
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 11 mar 2007, 19:27
Posty: 274
Samochód: Rav
Lokalizacja: Sieradz/ Zadzim

eee..., jesteś pewny co do nazwy? Wpisując w wyszukiwarce google "kokum" niema nic na tema ciężarówki.

_________________
Polska Mieszkam w Polsce


Tytuł: Re: Kokum
Post Wysłano: 06 lut 2009, 6:22
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6326
Lokalizacja: Wrocław

dokładnie to nazywało się Kockums.
było to wozidło 4 x 4 na przedniej ramie miało silnik i kabinę, na drugiej skrzynię ładunkową.
te wozidła, którymi jeździł wuj kolegi Grunwalda montowano w ilości 4-6 sztuk miesięcznie we wrocławskiej Fadromie (akurat przy tym pracowałem). we Wrocławiu Kockumsy montowanie do 1981 roku.
firma została wchłonięta chyba przez Volvo.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Tytuł: Re: Kockums
Post Wysłano: 06 lut 2009, 15:20
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 29 sty 2009, 14:33
Posty: 59
Lokalizacja: Piękny Kraków

Te ciężarówki przypadkiem nie są używane w Zakladach kamieniczych ,Kraków huta? one były dośyć duże,z kabiną po lewej stronie(prawa to silnik)?

_________________
dziękuje za uwagę

kat. B 14.04.2011
kat. C 21.03.2017
kat CE loading...


Tytuł: Re: Kockums
Post Wysłano: 06 lut 2009, 15:48
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6326
Lokalizacja: Wrocław

z tego co pamiętam Kockums-y produkowane w Fadromie były mniejsze. miały skrzynię ładunkową pojemności około 6 m sześciennych, silnik porównywalny z Ł-200 (SW400). natomiast silnik był ustawiony centralnie, a kabina za nim, więc pojazd był symetryczny.

natomiast Kockums produkował w Szwecji inne modele.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Tytuł: Re: Kockums
Post Wysłano: 06 lut 2009, 19:43
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 31 sty 2009, 13:47
Posty: 415
GG: 32844623
Lokalizacja: Radomsko

Może to ten :


Obrazek

źródło : http://www.google.pl


Pzdr !!!


Tytuł: Re: Kockums
Post Wysłano: 07 lut 2009, 11:25
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Cytuj:
Szukam informacji na temat tej ciężarówki. Mój wuj jezdził takową w latach budowy huty katowice. Jest to coś podobnego do Komatsu i generalnie wielkich wozów w kamieniołomach. Ciężarówka produkcji szwedzkiej.
Mój teść też takim jeździł na budowie Huty Katowice, to pewnie zna twojego wuja :D A potem na budowie zbiornika i elektrowni na górze Żar.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Tytuł: Re: Kockums
Post Wysłano: 07 lut 2009, 13:30
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6326
Lokalizacja: Wrocław

ta sama budowa, różnice w detalach.

Kockums budowany w Fadromie miał osie zamocowane sztywno, tylna oś na kołysce, niskocisnieniowe duże ogumienie (jak ten na zdjęciu). koła przednie nie były kierowane, ale rozdzielaczem poprzez siłowniki hydrauliczne zmieniało się położenie ramy przedniej względem tylnej.

ramy tak jak na zdjęciu mogły się skręcać względem siebie.
skrzynia ładunkowa miała mocniejsze użebrowanie, które było puste. w to użebrowanie wchodziła rura wydechowa, gdy skrzynia spoczywała na ramie, aby w zimie ładunek nie przymarzł do paki. to Rosjanie skopiowali w Kamazach.

ogólnie rzecz biorąc wszelkie elementy: rama, rozdzielacz, siłowniki itp. przenosiły większe obciążenia niż w ładowarce Ł200 (tylko takie mieliśmy porównanie), jednak były mniejsze i lżejsze.

w kockumsie wszystkie śruby były utwardzane o minimalnej twardości 8,8. w tym czasie w Ł200 tylko kilka było o takiej twardości, pozostałe 5,6. z tego powodu śruby w Ł200 miały często dwukrotnie większą średnicę. wynikało to z kiepskiego materiału, jak i wyliczenia. w Fadromie biuro kostrukcyjne liczyło na suwaku (ręcznie trochę szybciej jak na liczydle), Szwedzi w tym czasie prowadzili symulacje komputerowe.

kabina w Kockumsie była doskonale wyciszona i jazda bardziej przypominała jazdę dobrym samochodem osobowym, natomiast w Ł200 człowiek czuł się jak w traktorze (polskim z tamtych czasów).

jeszcze ciekawostka technologiczna:
w tamtych czasach w Polsce przy montażu jeżeli szło do ładowarki powiedzmy 200 śrub M6 to z magazynu wydawano 220 śrub. 10% uwzględniało braki, czyli śruby, bez gwintu, łba, lub inaczej uszkodzone.
podczas montażu Kockumsów na każde stanowisko były przydzielone elementy i tak robotnik przy montażu kabiny dostawał np. 23 śruby zafoliowane. 23, nie 24, czy 26, bo tyle akurat szło.
spytaliśmy Szweda a co będzie gdy śruba będzie uszkodzona, lub robotnik zgubi tą śrubę, czy produkcja stanie.
w ogóle nie rozumiał pytania. dla niego śruba która wyszła z fabryki nie mogła mieć wad, a robotnik z tymi śrubami nie chodził po ulicach aby zgubić te śruby, tylko miał spokojnie jedna po drugiej przykręcać.

jednym słowem było skok technologiczny w inny świat.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Tytuł: Re: Kockums
Post Wysłano: 11 mar 2009, 21:21
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 maja 2007, 17:40
Posty: 2084
GG: 1
Samochód: Jelcz 105 ;P
Lokalizacja: DK94

Czy czasem ta firma (Kockums) nie produkowała swego czasu (lata 70-80) naczep, bo miałem do czynienia z cementonaczepą tej marki. :wink:

_________________
Wysłano z budki telefonicznej...

Za Roburem wszyscy sznurem...


Tytuł: Re: Kockums
Post Wysłano: 12 mar 2009, 1:32
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 sie 2007, 19:19
Posty: 385
GG: 0
Samochód: midlum

byc może ponieważ produkowali naczepy wywrotki z napędem na koła naczepy oczywiście w powiązaniu z własnej konstrukcji ciągnikami


Tytuł: Re: Kockums
Post Wysłano: 12 mar 2009, 21:34
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 maja 2007, 17:40
Posty: 2084
GG: 1
Samochód: Jelcz 105 ;P
Lokalizacja: DK94

Cytuj:
byc może ponieważ produkowali naczepy wywrotki z napędem na koła naczepy oczywiście w powiązaniu z własnej konstrukcji ciągnikami
No przyznam że z samego wyglądu ta naczepka była ciekawa, dodam tylko że była żeliwna i ważyła coś pod 10 ton. Pusta oczywiscie.

_________________
Wysłano z budki telefonicznej...

Za Roburem wszyscy sznurem...


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 11 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: