wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://harnas.wagaciezka.com/

STAR 38??
http://harnas.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=23398
Strona 1 z 1

Autor:  Madziar [ 25 gru 2009, 1:27 ]
Tytuł:  STAR 38??

witam wszystkich:) hm mój ojciec jezdzil w pks i z jego opowiesci dowiedzialem ze swego czasu w pks jezdzily maszyny Star 28 ze skrzynia z 200-tki i nazywane one byly jako
Star 38,slyszal ktos z was o tym?? :)

Autor:  MAN F8 19.361 [ 25 gru 2009, 18:30 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Widziałem już coś takiego, zamiast starego, metalowego znaczka 28 było 38, ale przyznam, żę nie wiedziałem dokłądnie, że tam siedzi skrzynia z 200 :D

Autor:  tomekkomar [ 26 gru 2009, 14:55 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

mój tata jeździł kiedyś starem 28 w STW z całym osprzętem od 200 :wink: a czy to się nazywało 38 to już nic nie powiem, bo nie wiem :roll:

Autor:  arkadiusz tasior [ 26 gru 2009, 17:56 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

STAR 38, to nic innego jak powiązanie samochodu STAR 25/27 i jego dalsze rozwiązania prototypowe, STAR 38 nigdy nie istniał, owszem STAR 83 ale tylko jako prototyp i nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej
1-STAR A 83 Z kabin ą typu K-26,jak w prototypie pojazdu STAR 25
Obrazek
2-STAR A 830- kabina typu M1
Obrazek
Są lub były serwisowe książki w tytule opisane jako ''STAR 38'' lecz to jest bzdurai tylko zmyłka ówczesnego przemysłu.Pozdrawiam

Autor:  karakan [ 26 gru 2009, 20:16 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Arku pametasz te Twoje /moje dwie ksiązki z zółtą i zieloną okładką, poszperałem w nich i nic tam nie pisze o starze 38,
aczkolwiek w PRL-u, był jak piszesz STAR A 83, z napędem 6x2,układ nośny pochodził z STAR-a 25/27układy kierowniczy i hamulcowy z STAR-a 27.

Autor:  Łukasz_G [ 29 sty 2010, 12:30 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Mój ojciec jak pracował w GS Sch to mówił że mieli Stara 38. Był dokładnie jak mówią koledzy, piec był od 28 a skrzynia biegów była od 200, jednaj samochód ten więcej stał na kanale niż jeździł bo był bardzo zawodny, po prostu skrzynia biegów była niekompatybilna z silnikiem w efekcie czego często coś się psuło, Jak byłem dzieckiem i chodziłem do taty do pracy to stał na placu jako dawca organów, pamiętam go jakby to było wczoraj i ten aluminiowy znaczek -38- na boku kabiny.
Pozdrawiam.

Autor:  karakan [ 29 sty 2010, 18:18 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Cytuj:
Mój ojciec jak pracował w GS Sch to mówił że mieli Stara 38. Był dokładnie jak mówią koledzy, piec był od 28 a skrzynia biegów była od 200, jednaj samochód ten więcej stał na kanale niż jeździł bo był bardzo zawodny, po prostu skrzynia biegów była niekompatybilna z silnikiem w efekcie czego często coś się psuło, Jak byłem dzieckiem i chodziłem do taty do pracy to stał na placu jako dawca organów, pamiętam go jakby to było wczoraj i ten aluminiowy znaczek -38- na boku kabiny.
Pozdrawiam.
Jak można jeżdzic czymś, czego niema....
FSC "Star" produkowała następujące modele samochodów ciężarowych:
Star
Star N50 (prototyp)
Star N51 (prototyp)
Star N52 - (1952-1957)
Star 20 - (1948-1957)
Star 21 - (1957-1960)
Star 25 - (1960-1971)
Star 27 - (1962-1971)
Star 28 - (1968-1989)
Star 29 - (1968-1983)
Star 66 - (1958-1965)
Star 200 - (1975-1994)
Star 244 - (1975-2000)
Star 266 - (1973-2000)
Star 266M - (2001-2006)
Star 660 - (1965-1983)
Star 742 - (1990-2000)
Star 744 - (1992-2000)
Star 944 - (2000-2006)
Star 1144 (prototyp)
Star 1266 (prototyp)
Star 1344 (prototyp)
Star 1366 (prototyp)
Star 1142 - (1986-2000)
Star 1466 - (2001-2006)
Star 8.125 - (1998-2000)
Star 12.155 - (1998-2000)
Star seria S2000 - (2000-2004)
W skład rodziny S2000 wchodziły następujące modele: 8.117, 10.157, 12.157, 12.227, 13.227, 14.227, 15.227 seria ta była identyczna z rodziną samochodów MAN L2000. W latach 2004 - 2007 samochody Star S2000 produkowane były w Austrii.

Autor:  pietia66 [ 06 lut 2010, 18:53 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Witam mimo wszystko STAR 38 jednak istniał.Znaczek "38" na kabinie był'.Praktycznie był to 28 z skrz. biegów oraz serwem i pompą z 200.Był wolniejszy od 28-przełożenie mostu jak w 28 a skrz. z 200 miała 5 bezpośrednią.W kabinie zegar z powietrza miał "zielone pole""6,2-7,3 jak w 200.Z przodu pod zderzakiem był wyprowadzony przewód do awaryjnego zasilania powietrzem{holowanie}jak w 200.W przypadku naprawy sprzęgła trzeba było ściągać pas ham.ręcz.-skrz.b.haczyła o poprzeczkę ramy.-wał od skrz. do łożyska był krótszy.Faktycznie 38 w statystykach FSC nie figuruje ale ins.obsł.STAR 28/29/38 która była swego czasu do kupienia. Nie mija się z prawdą. Pozdrawiam stary wyjadacz.

Autor:  kraz [ 06 lut 2010, 19:18 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Jaki był sens budowania takiego samochodu, skoro i tak najsłabszym elementem Stara 28 był silnik, a wymieniano skrzynię biegów.

Autor:  Madziar [ 07 lut 2010, 2:13 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Akurat tutaj nie ma się co dziwić,w czasach tzw. Komuny bezsensowne konstrukcje,projekty itp były na porządku dziennym.pytałem ojca mówi że wszystko było jak w rechocie(28.)a jedynie skrzynia była z 200ki co dawało jedynie synchronizację.w internecie w zbiorach narodowych Ossolineum odszukałem książkę obsługo i naprawy "Star28/29/38" :)

Autor:  arkadiusz tasior [ 09 lut 2010, 19:56 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

co do samochodu STAR 38 już wyjaśniam,było kilka egzemplarzy owego pojazdu od samochodu STAR 28 różnił się jedynie troszkę innym zestopniowaniem skrzyni przekładniowej, wszystko inne było takie same jak w starze 28.Pozdrawiam

Autor:  banan [ 26 lut 2010, 21:42 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Star 38 istniał,woziłem się takim była to akurat chłodnia. Co do spraw technicznych rzeczywiście silnik od 28 skrzynia od 200 i serwo z pompą. Jeśli ktoś się naśmiewa to niech popyta o 38 wśród starych szoferów to mu potwierdzą, narazie.

Autor:  Grzesiek_KBR [ 09 mar 2010, 21:12 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Tu sobie zerknijcie: http://www.allegro.pl/show_item.php?item=951795184 :mrgreen:

Autor:  Jarek1604 [ 10 maja 2010, 23:27 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Tak, istniał Star 38, o którym koledzy pisali. Była to krótka seria, dlatego mało kto go pamięta. Jak byłem mały to był jeden skrzyniowy w STW w Elblągu, pamiętam go bardzo dobrze. Był z `83, lub `84 roku. Wiem o nim tyle że miał właśnie skrzynię biegów od "dwusetki" ale był nieudany, no i że mimo chyba czterech lat wtedy, był to straszny gruchot. Około `90 roku został przeznaczony na części. Do dziś mam od niego obie tabliczki "38", które jako dzieciak odczepiłem wtedy od kabiny.

Autor:  kraz [ 11 maja 2010, 10:24 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Na tych prospektach widać że Star 38 miał kabinę z 200. Coś chyba prospekt kłamie. To że czteroletni Star był gratem to nic dziwnego. Silnik gruźlika wytrzymywał do remontu ok. 100 tys. km. i to delikatnie traktowany. Czteroletnia kabina pewnie też już była sitem. W tych samochodach robiło się średnio co 2 lata remont silnika i blachy.

Autor:  Madziar [ 04 cze 2010, 17:17 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

prospekt chyba klamie,poniewaz spytalem staruszka dokladnie i mówi ze kabina byla z 28 z lmpami w kabinie a nie w zderzaku;)chyba ze niektorym egzemplarzom dano by kabine z 200 ale watpie :]

Autor:  arkadiusz tasior [ 23 gru 2012, 20:30 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

mam nowe informacje,STAR 38 istniał naprawdę.był tylko przeznaczony na eksport.
Star 38 to taka zmodernizowana wersja 28/29, produkowana w małej ilości i w całości na eksport np. do ChRL. Miał silnik diesla i skrzynię biegów z modelu 28 ale kabina, tylny most i skrzynia ładunkowa pochodziła z modelu 200 z pierwszych serii. To miała być taka sporo tańsza odmiana eksportowa.

Autor:  DRIVER1965 [ 23 gru 2012, 20:41 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Zaczynałem na Starach 28 i 29,ale o 38 nigdy nie słyszałem.

Autor:  piotr_ch [ 17 lut 2013, 17:29 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

A ja kiedyś jeździłem takim autem. Był to STAR produkowany jako tzw przejściówka pomiędzy wersjami 28 a 200. W zasadzie była to nieco zmodernizowana wersja 28. Od 200 miał skrzynię biegów (z odpowiednio zmienionym elementem do mocowania przy silniku) i serwo do układu hamulca zasadniczego (nożnego). W stosunku do 28 hamowało się lekko tak jak w dzisiejszych ciężarówkach ( w 28 żeby zatrzymać auto trzeba był niemal stanąć na pedale hamulca , a przynajmniej mocno się zaprzeć). Pamiętam że moje pierwsze hamowanie Starem 28 spowodowało, że fotel się odsunął do tyłu - a wóz jeszcze się toczył. W wersji 28 kierowca bezpośrednio działał na pompę hamulcową, a serwo miało za zadanie umożliwienie hamowania przyczepą. W tamtych Starach były hamulce hydrauliczne, ale przyczepy miały pneumatyczne. Zaletą takiego systemu była możliwość zatrzymania auta niezależnie od ilości powietrza w układzie pneumatycznym. Star 38 takiej możliwości nie miał i przy uszkodzeniu układu powietrznego kierowało się pociskiem... Sam kiedyś w Łodzi uderzyłem w tył milicyjnego Uaz-a bo pękł przewód doprowadzający ciśnienie do manometru na tablicy zegarów. Hamulec ręczny (postojowy) był w postaci taśmy ciernej działającej na koło na wale napędowym - czyli po paru km już nie działał. Po sporej ilości wypadków z udziałem Starów 38 wycofano je z produkcji.
W stosunku do wersji 28 mnie osobiści prowadziło się go lepiej. Inne niż w 28 przełożenia skrzyni biegów pozwalały np ruszać z 3 biegu przy małym ładunku. Patrząc z kabiny to odwrotnie włączało się biegi wsteczny ( na wprost 1) i 4 z 5. Szły tak jak w Jelczach i 200. W 28 z 3 (od luzu do tyłu) bieg 4 wkładało równolegle do 3 czyli również do tyłu.
Ale na szczęście to już tylko historia...............
Pozdrawiam fanów drogi Piotr Chutnik

Autor:  Informix [ 19 kwie 2023, 8:30 ]
Tytuł:  Re: STAR 38??

Cytuj:
Jaki był sens budowania takiego samochodu, skoro i tak najsłabszym elementem Stara 28 był silnik, a wymieniano skrzynię biegów.
Wyniki rozwojowe jak za komuny. :D Star 38 mial też jedną cudowną cechce. Jak mu padlo zasilanie powietrzem to tylko fizyka go potrafila zatrzymac... Zaolejony taśmowy na pewno nie dawał rady. Veni, vidi, vici.;)
Cytuj:
witam wszystkich:) hm mój ojciec jezdzil w pks i z jego opowiesci dowiedzialem ze swego czasu w pks jezdzily maszyny Star 28 ze skrzynia z 200-tki i nazywane one byly jako
Star 38,slyszal ktos z was o tym?? :)
Tak. Jezdziłem takim. Przejściówka pomiedzy 28/200. Skrzynia, serwo od 200 reszta od 28.
Cytuj:
Na tych prospektach widać że Star 38 miał kabinę z 200. Coś chyba prospekt kłamie. To że czteroletni Star był gratem to nic dziwnego. Silnik gruźlika wytrzymywał do remontu ok. 100 tys. km. i to delikatnie traktowany. Czteroletnia kabina pewnie też już była sitem. W tych samochodach robiło się średnio co 2 lata remont silnika i blachy.
Mial kabine Stara 28.
Cytuj:
STAR 38, to nic innego jak powiązanie samochodu STAR 25/27 i jego dalsze rozwiązania prototypowe, STAR 38 nigdy nie istniał, owszem STAR 83 ale tylko jako prototyp i nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej
1-STAR A 83 Z kabin ą typu K-26,jak w prototypie pojazdu STAR 25
Obrazek
2-STAR A 830- kabina typu M1
Obrazek
Są lub były serwisowe książki w tytule opisane jako ''STAR 38'' lecz to jest bzdurai tylko zmyłka ówczesnego przemysłu.Pozdrawiam
Mylisz się. Istnial, ale nie pomiedzy Starem 25/27 a pomiedzy Starem 28i ewentualnie 29 (benzyna)/200. Star 25 i 27 mial bude z wiatrolapami (drzwi otwierane do przodu).;)
Cytuj:
mój tata jeździł kiedyś starem 28 w STW z całym osprzętem od 200 :wink: a czy to się nazywało 38 to już nic nie powiem, bo nie wiem :roll:
Tylko skrzynia i serwo bylo od Stara 200 i chyba manometr ciśnienia powietrza. Reszta z 28 . Nie pamietam czy 28 miał zmienne napięcie 12/24, ale 38 mial takie cudo. 24 V rozruch 12V instalacja.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/