Volvo Trucks rozszerza ofertę jednostek napędowych wprowadzając silnik D13, wyposażony w układ recyrkulacji spalin EGR. Silnik ten jest dostępny w czterech wariantach mocy i spełnia aktualnie obowiązujące normy emisji spalin Euro 4 – bez konieczności oczyszczania spalin. Volvo jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych na świecie, który oferuje takie rozwiązanie.
– Jednostka D13B z układem EGR uzupełnia jednostkę D13A z technologią SCR. Selektywna redukcja katalityczna SCR pozostaje naszą wiodącą technologią, ale obecnie poszerzamy ofertę silników o jednostki bez układu oczyszczania spalin. Nasze bogate doświadczenia w zakresie obydwu tych technologii silnikowych działają na korzyść klientów w jeszcze większym stopniu niż dotychczas – mówi Mats Franzén, Manager ds. Silnika w dziale Planowania i Strategii Produktu koncernu Volvo Trucks.
Cztery warianty mocy
Nowy silnik D13B jest oferowany w wariantach o mocy 360, 400, 440 i 500 KM. Będzie dostępny zarówno w pojazdach Volvo FM, jak i Volvo FH, z wyjątkiem wersji o mocy 500 KM, która jest zarezerwowana wyłącznie dla Volvo FH. Wprowadzenie silników D13B zaplanowano na wrzesień 2007 r.
Silnik D13B z układem recyrkulacji spalin EGR spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 4. Bazowa jednostka D13 to sześciocylindrowy, rzędowy turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 12,8 l z jednoczęściową głowicą cylindrów, górnym wałkiem rozrządu, czterema zaworami na cylinder i pionowo usytuowanymi pompowtryskiwaczami, umieszczonymi centralnie w komorze spalania. Mechanizm rozrządu znajduje się w tylnej części silnika. Umiejscowienie przystawki odbioru mocy obok koła zamachowego umożliwia odbiór dużych momentów obrotowych – do 1000 Nm.
Układ recyrkulacji spalin EGR bez filtra cząstek stałych
Technologia recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation) polega na chłodzeniu części gazów wylotowych w chłodnicy EGR i ich ponownym kierowaniu do kolektora dolotowego silnika. Dzięki recyrkulacji spalin obniża się temperatura spalania, co ma istotny wpływ na zmniejszenie zawartości tlenków azotu w spalinach. Głównym elementem układu jest turbosprężarka o zmiennej geometrii VGT, która razem z zaworem EGR reguluje stopień recyrkulacji.
Volvo jako jedyna firma na świecie oferuje rozwiązanie umożliwiające spełnienie normy emisji Euro 4 bez konieczności oczyszczania spalin. Podstawową zaletą technologii EGR jest łatwość zabudowy w silniku i brak potrzeby stosowania jakichkolwiek dodatków.
Duża moc i siła napędowa przy niskiej prędkości obrotowej
Silnik D13B zapewnia równie doskonałe właściwości jezdne, jak zaprezentowany jesienią 2005 r. silnik D13A, który udowodnił, że jest godnym następcą jednostki napędowej D12. Silnik D13 ma identyczną jak swój poprzednik średnicę cylindra, lecz zwiększony skok tłoka, dzięki czemu wzrosła pojemność skokowa. Duży skok tłoka gwarantuje, że już przy niskiej prędkości obrotowej silnik rozwija wysoki moment obrotowy, zaś moment maksymalny jest dostępny w szerokim zakresie obrotów.
Technologia EGR do specjalnych zastosowań
Ogromna siła napędowa przy ruszaniu z miejsca sprawia, oprócz innych cech, że silnik D13B stanowi doskonałe źródło mocy w pojazdach budowlanych, w których najważniejsza jest zdolność pokonywania wzniesień. Układ EGR nie ma żadnego wpływu na konfigurację podwozia i nie wymaga instalowania zbiornika AdBlue, ani żadnego układu oczyszczania spalin. Dzięki temu, wraz z silnikiem D13B oferowany jest, jako opcja, pionowy tłumik.
- Układ EGR stanowi idealne rozwiązanie w wielu zadaniach specjalnych w transporcie budowlanym, gdzie wymagana jest duża elastyczność konfiguracji podwozia. Przykładem mogą być żurawie samojezdne lub pojazdy, w których konieczne jest stosowanie pionowych tłumików i rur wydechowych – wyjaśnia Mats Franzén. - Niemniej jednak w transporcie długodystansowym i innych zastosowaniach, wiążących się ze spalaniem dużych ilości paliwa, nadal rekomendujemy korzystanie z technologii SCR, która dziś zapewnia największe oszczędności paliwa.
W nowym silniku D13B jest oczywiście dostępny wydajny hamulec silnikowy VEB+, rozwijający ogromną moc hamowania, wynoszącą 340 kW. Dzięki temu właściwości jezdne są doskonałe, zarówno podczas jazdy pod górę, jak i zjazdu ze wzniesienia.
Dziewięć wariantów silnika D13
Z chwilą wprowadzenia silnika D13B klienci mogą wybierać spośród większej liczby opcji. Niezawodna jednostka napędowa D13 obejmuje teraz dwie serie silników: D13A i D13B – łącznie daje to aż dziewięć wariantów.
Typoszereg silników D13
Silnik Technologia Norma emisji spalin Moc kW/KM Moment obrotowy Nm
D13A 360 SCR Euro 4/Euro 5 264/360 1800
D13A 400 SCR Euro 4/Euro 5 294/400 2000
D13A 440 SCR Euro 4/Euro 5 324/440 2200
D13A 480 SCR Euro 4/Euro 5 353/480 2400
D13A 520 SCR Euro 4/Euro 5 382/520 2500
D13B 360 EGR Euro 4 264/360 1800
D13B 400 EGR Euro 4 294/400 2000
D13B 440 EGR Euro 4 324/440 2200
D13B 500 EGR Euro 4 368/500 2400
za:
http://www.etransport.pl/