Źródło :
http://pl.direct-ecotaxe.com/35-ecotaxe-w-skrocie
Ecotaxe w skrócie
Pragną Państwo zrozumieć cel tego podatku, poznać kluczowe daty wprowadzenia i zorientować się w profilach przewoźników objętych podatkiem? Tutaj znajdą Państwo wszystkie podstawowe informacje na temat Ecotaxe i zapoznają się Państwo z tą nową opłatą drogową.
Powody wprowadzenia Ecotaxe
Jest to rozwiązanie wywodzące się z projektu ustawy Grenelle, a podatek ten ma typowo ekologiczny charakter. Ma on na celu racjonalizację tras przejazdów przewoźników, ponieważ przychody z jego tytułu będą przekazywane Agencji Finansowania Infrastruktury (AFITF) wpływając na poprawienie infrastruktury drogowej oraz doposażenie lokalnych społecznosći, biorąc udział w finansowaniu projektów ekologicznych o charakterze środowiskowym.
Opłata ma na celu wprowadzenie podatku ekologicznego mającego rzeczywisty wpływ na ruch w transporcie drogowym, podatku sprawiedliwego obejmującego wszystkie pojazdy ciężarowe bez uwzględniania ich narodowości.
Podatek ma również na celu sprzyjanie zmianom środków transportu wykorzystywanych przez przewoźników przez zachęcenie ich pod jego wpływem do ich różnicowania przez wykorzystanie transportu morskiego i rzecznego lub transportu kolejowego.
Daty wprowadzania.
Pierwsze teksty przepisów z 2008 roku ustalające zasady działania podatku Ecotaxe przewidywały jego stopniowe wprowadzanie od 2011 roku, jednak różne przeciwności natury technicznej i prawnej ostatecznie nie pozwoliły na dotrzymanie pierwotnego terminu.
Po kilku niepowodzeniach, ostatecznie podatek Ecotaxe powinien zostać wprowadzony od kwietnia 2013 roku w Alzacji, którą wybrano jako strefę testową, a następnie rozszerzony na cały kraj w czerwcu 2013 roku.
Cele podatku
Do opłacenia podatku są zobowiązani właściciele, najemcy, podnajemcy, kierowcy lub inni użytkownicy pojazdów francuskich i zagranicznych, przewożących towary o masie powyżej 3,5 tony.
Pojazdy z tej kategorii będą objęte podastkiem, gdy będą poruszać się siecią francuskich dróg krajowych i departamentalnych, które nie są objęte koncesją (800 000 pojazdów, w tym 200 000 zagranicznych) z wyjątkiem pojazdów służb publicznych (takich jak pojazdy straży pożarnej, policji/żandarmerii, pogotowia), pojazdów transportujących produkty rolne i pojazdów wojskowych.
W przypadku pojazdu transportującego towary,
będącego w leasingu lub wynajętego, najemca lub podnajemca są zobowiązani do uiszczenia podatku, a właściciel jest współodpowiedzialny za opłacenie podatku oraz ewentualną wpłatę odsetek w przypadku zwłoki.
Każdy pojazd transportujący towary o masie ponad 3,5 tony zarejestrowany we Francji będzie musiał być wyposażony w odpowiednie urządzenie umożliwiające naliczanie podatku. Pojazdy zagraniczne tej samej kategorii muszą zostać wyposażone przez firmę upoważnioną do pobierania opłat drogowych typu Axxès lub przez firmę Ecomouv', jeżeli będą poruszały się drogami objętymi opłatą.
Sieć objęta podatkiem :
http://pl.direct-ecotaxe.com/47-siec-objeta-podatkiem
...... podobno 0,12 euro za km, refaktura na zleceniodawców transportu ....!!!