Strona 1 z 1 [ Posty: 12 ]
Autor
Wiadomość
Tytuł: Retarder
Post Wysłano: 11 lut 2013, 20:00
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2012, 11:31
Posty: 29
Samochód: Scania R450
Lokalizacja: PKA

Witam. W związku z tym, że niebawem mam zamiar rozpocząć pracę w zawodzie kierowcy, chciałbym uzupełnić swoją wiedze odnośnie pewnych elementów mniej lub bardziej potrzebnych w czasie jazdy. Generalnie moglibyście mi wytłłumaczyć z grubsza jak obsługiwać retarder na przykładzie MAN-a?? Wiem, że to niby banał, ale jednak nigdy nie używałem retardera nawet kursach.
Pozdrawiam. Bonus.

_________________
Do zobaczenia na szlaku!
PL, D, B, NL, L, CZ, SK, CH


Tytuł: Re: Retarder
Post Wysłano: 11 lut 2013, 20:18
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Pytanie jakiego MANa F2000 czy TGA/TGX bo całkiem inaczej się obsługuje retarder w obu pojazdach

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Tytuł: Re: Retarder
Post Wysłano: 12 lut 2013, 17:16
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2012, 11:31
Posty: 29
Samochód: Scania R450
Lokalizacja: PKA

F2000, na początek napewno nie będzie mi dane zasmakować czegoś nowszego. Ale jeżeli nie będzie to problemem to TGA/TGX też mógłbyś opisać, na przyszłość na pewno taka wiedza się przyda, nie tylko mnie zresztą.

_________________
Do zobaczenia na szlaku!
PL, D, B, NL, L, CZ, SK, CH


Tytuł: Re: Retarder
Post Wysłano: 12 lut 2013, 18:46
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

F2000
Wajcha pod kierownicą ciągniesz do siebie jak dobrze pamiętam jest pięć stopni hamowania, na ostatnim piątym stopniu dodatkowo załączany jest hamulec silnikowy.
Na końcu wajchy masz guzik, jak naciśniesz ten guzik przy prędkości x po przekroczeniu tej prędkości retarder zaczyna hamować automatycznie aż wytraci prędkość do wartości x

TGA/TGX

Wajcha pod kierownicą lub guziki na kierownicy zamiast wajchy
Wajcha do siebie załączanie retardera tu jest 6 stopni. Na pierwszym stopni działa tylko hamulec silnikowy od 2 do 6 retarder + silnikowy.
Na końcu wajchy masz guzik, naciśnięcie guzika załączenie retardera z maksymalną siła ponowne naciśnięcie wyłączenie retardera.
Są trzy stopnie maksymalnej siły hamowania zależnie od obciążenia pojazdu, wtedy siła maksymalna hamowania wynosi odpowiednio 1, 3, 6 stopień po naciśnięciu guzika.
Oprócz tego masz klawisz do załączenia retardera w funkcji automatycznej.
W pierwszej wersji automat działa wraz z tempomatem
W drugiej wersji retarder działa razem z hamulcem roboczym gdy hamujesz hamulcem
W trzeciej wersji zapamiętuje x prędkość w momencie wciśnięcia pedału hamulca, do puki nie naciśniesz pedału gazu a pojazd zaczyna sie rozpędzać z wzniesienia i przekroczy zapamiętaną prędkość x retarder zacznie automatycznie hamować

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Tytuł: Re: Retarder
Post Wysłano: 12 lut 2013, 19:37
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2012, 11:31
Posty: 29
Samochód: Scania R450
Lokalizacja: PKA

Dzięki wielkie. Niby obsługa nie jest taka trudna, zwłaszcza w przypadku F2000. Choć w obu typach aut jest niejako podobnie z tą obsługą.

Pozdrawiam.

_________________
Do zobaczenia na szlaku!
PL, D, B, NL, L, CZ, SK, CH


Tytuł: Re: Retarder
Post Wysłano: 13 lut 2013, 14:57
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 11 lip 2007, 8:58
Posty: 1502
Samochód: DAF 105XF 460
Lokalizacja: Dolnośląskie

dodałbym jeszcze żebyś miał na uwadze żeby nie szaleć z jego użyciem gdy jest ślisko :? (cały ciężar idzie na oś ciągnącą i możesz czasem się złożyć) i przy długotrwałym użyciu pilnować temperatury silnika (na długich zjazdach)

_________________
a nikt ci za darmo nie da!!!


Tytuł: Re: Retarder
Post Wysłano: 13 lut 2013, 15:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 11 wrz 2006, 16:50
Posty: 1136

Cytuj:
dodałbym jeszcze żebyś miał na uwadze żeby nie szaleć z jego użyciem gdy jest ślisko :? (cały ciężar idzie na oś ciągnącą i możesz czasem się złożyć) i przy długotrwałym użyciu pilnować temperatury silnika (na długich zjazdach)
Uważaj również na długich zjazdach, bo gdy olej w retarderze osiągnie zbyt wysoką temperaturę to zwalniacz się wyłączy.


Tytuł: Re: Retarder
Post Wysłano: 13 lut 2013, 16:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2012, 11:31
Posty: 29
Samochód: Scania R450
Lokalizacja: PKA

Każda rada cenna jak złoto :D . Ale skoro mówicie, że nie można przginać z tym retarderem na długich zjazdach to jak się dodatkowo w takim razie wspomagać, żeby ostatecznie zbytnio nie deptać hamulca i nie doszło do jego przegrzania (bo niby w tym celu wymyślono retarder)?? Może metoda "wszystkiego po trochu" będzie idealna, tzn. trochę retarder, trochę hamulec roboczy, i odrobina wachlowania biegami??

_________________
Do zobaczenia na szlaku!
PL, D, B, NL, L, CZ, SK, CH


Tytuł: Re: Retarder
Post Wysłano: 13 lut 2013, 16:28
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Podstawa przy ciężkim ładunku i długim lub stromym zjeździe to włączenie odpowiedniego biegu tak żeby obroty silnika wahały się miedzy 1500 a 2000 obr.min wtedy na pewno nie zagotujesz silnika ani retardera. Co prawda najbardziej odpowiednie obroty retardera to w okolicach 2000 obr/min. Przy hamowaniu górskim czy retarderem zapala się w tga odpowiednie zielone pole w okolicach 2000 obr/min.
Jakoś nie mam potrzeby używania zasadniczego hamulca na zjazdach gdy używam retardera zwłaszcza jak się jeździ automatem to automat sam tak dobiera biegi żeby retarder miał maksymalną siłę hamowania oraz odpowiednie chłodzenie.
Parę razy zdarzyło mi się że wyświetliło komunikat " siła hamowania zmniejszona retardera" ale tylko przeze mnie bo nie zredukowałem z 12 biegu przy zjeżdżaniu z góry lub nie przełączyłem na automatyczną zmianę biegów.
To samo miałem w F2000 ani razu nie udało mi się zagotować silnika retarderem, więc wcale nie trzeba się wspomagać zasadniczym hamulcem.
Zawsze retarderem można utrzymać prędkość czy wyhamować pojazd na wzniesieniu czy dojeżdżaniu do świateł.
Zasadniczo jak nie jest ślisko to przede wszystkim najpierw używam retarder do hamowania a w ostateczności dopiero hamulec zasadniczy :wink:

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Tytuł: Re: Retarder
Post Wysłano: 18 lut 2013, 12:47
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 cze 2008, 21:29
Posty: 809
GG: 6974206
Lokalizacja: PODLASIE

Kolego nie wiem jak w ciężarówkach ale ja w autokarze mam taką funkcję że przyciskiem mogę sobie włączyć retarder i mam w pedale. Jednak wolę używać go dźwignią przy kierownicy...

_________________
Pozdrawiam MAN Lion's Coach :)


Tytuł: Re: Retarder
Post Wysłano: 18 lut 2013, 14:08
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Cytuj:
Kolego nie wiem jak w ciężarówkach ale ja w autokarze mam taką funkcję że przyciskiem mogę sobie włączyć retarder i mam w pedale. Jednak wolę używać go dźwignią przy kierownicy...
Cytuj:
W drugiej wersji retarder działa razem z hamulcem roboczym gdy hamujesz hamulcem
W trzeciej wersji zapamiętuje x prędkość w momencie wciśnięcia pedału hamulca, do puki nie naciśniesz pedału gazu a pojazd zaczyna sie rozpędzać z wzniesienia i przekroczy zapamiętaną prędkość x retarder zacznie automatycznie hamować

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Tytuł: Re: Retarder
Post Wysłano: 20 kwie 2013, 17:29
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2012, 11:31
Posty: 29
Samochód: Scania R450
Lokalizacja: PKA

Witam ponownie. W poniedziałek (tj. 22.04.13r.) rozpoczynam wkońcu przygodę kierowcy zawodowego. Zatrudniłem się w hurtowni w której są 4 auta: zestaw przestrzenny i 3 solówki. I jedną z tych solówek będę śmigał, są to scania 124l 420 i dwie sztuki m-b atego. No i teraz do rzeczy...

Podpowiedzcie mi jak wygląda obsługa retardera i zawieszenia pneumatycznego w tych autach, gdzie czego szukać żebym się nie motał po szoferce, a także jak wygląda obsługa np. windy (chociaż domyślam się że w tym przypadku będą to 3-4 pstryczki więc d*** nie urywa). Wdzięczny bym również za jakieś fotografie podglądowe.

Wiem, że są to rzeczy ze wszytkich podstaw najbardziej podstawowe, ale wiadomo, stresik i to że nie miałem okazji nawet przebywać w tych autach i się rozejrzeć robią swoje.

Pozdrawiam. Seba.

_________________
Do zobaczenia na szlaku!
PL, D, B, NL, L, CZ, SK, CH


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 12 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 40 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: