Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 19 lis 2006, 19:53
Posty: 136
GG: 4086911
Lokalizacja: Opoczno

Witam. Mam pytanie czysto techniczne. Dlaczego kazdy kierowca rusza z dwójki, nie z jedynki. Dlaczego automat np As-tronic w Dafie równiez załacza do ruszania bieg numer 2?
Czy to zależy od budowy skrzyni biegów? Od smarowania? Zdaje sobie sprawe, ze współczesne ciezarówki maja wystarczajacy moment i wytrzymałe sprzegło, aby ruszyc z trójki, lecz kazdy kierowca jako bieg z miejsca wybiera dwójke.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 maja 2010, 12:11
Posty: 406
GG: 6451835
Samochód: Crafter
Lokalizacja: Strzegom/Jaroszów [DK5]

O jeździe ciężarówką wiem tyle co prawiczek o orgiach seksualnych, czyli, że jest, jest fajne i nic ponadto - ale wg mnie to po prostu kwestia 'krótkiej jedynki', która często służy do manewrowania załadowanym zestawem. :wink: Znajomy mechanik opowiadał ostatnio zresztą, że w Sprinterze miał podobnie - jedynka była tak krótka, że na pusto jej praktycznie nie używał, miał 6 biegową skrzynie, ale nie wiem dokładnie jaki model i ile koni. :D

_________________
ford transit/volvo fh.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 wrz 2007, 0:35
Posty: 693
GG: 0
Samochód: wrotki
Lokalizacja: NSZ

Co kierowca, to inny zwyczaj. Jeden rusza z dwójki, inny z trójki. Ja załadowany ruszałem 2,5 -> 4,5 i dopiero duża. Czasami jak teren pochyły to 3 -> 5, na pusto tak samo (mowa o skrzyni 8 plus połówki). Pierwszy bieg przydaje się wtedy, gdy staniesz pod górę załadowanym zestawem z jakiegoś powodu i nie dajesz rady ruszyć z dwójki ;] lub w innym nieznanym mi z doświadczenia przypadku ;]

_________________
NIE-POMPIARZ


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 19 lis 2006, 19:53
Posty: 136
GG: 4086911
Lokalizacja: Opoczno

Ja kiedys słyszałem, ze w niektórych samochodach ciężarowych lub autobusach jedynka była szybszym biegiem niz dwójka. Tez mnie to dziwi.
Jesli jedynka jest krótka to dlaczego nie przeszkoczyc tego w ten sposób 1 - > 3.5 i wysoka skrzynia?
W instrukcji samochodu tez zalecane jest ruszanie z dwójki?


Bo ruszając z 1,zanim wrzucisz 3 to samochód zdąży się zatrzymać... :P


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

W ostatnim czasie producenci ciężarówek prowadzą swego rodzaju kampanie, również za pośrednictwem czasopism branżowych, aby ruszać z niskich biegów. Koronnym argumentem jest temperatura sprzęgła przy ruszaniu, co ma bezpośredni wpływ na jego trwałość.Zwłaszcza porównuje się temperatury między "niską" 2, a "wysoką" 1 (niestety nie mam teraz pod ręką żadnego takiego artykułu, skąd mógłbym przytoczyć powyższe dane), na korzyść tej drugiej.
W ciężarówkach na ogół biegi są krótkie - za to jest ich dużo. Natomiast jedynka nie może być szybsza od dwójki. Teoretycznie pewnie może, ale nie miałoby to sensu. Jest mocniejsza, ale za to wolniejsza.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 gru 2010, 20:11
Posty: 156
Samochód: Tandem
Lokalizacja: Chełmo/Radomsko

Z tego co słyszałem zaleca się używania pierwszego biegu tylko do tego aby bujnąć auto tzn. żeby koła zaczęły się toczyć i dalej już wyższe biegi. Chyba mówili o tym w telewizji przy okazji eco-drivingu ale gdzie to nie pamiętam.
Pozdrawiam.

_________________
Za bezpieczny...


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 23 wrz 2011, 18:13
Posty: 12
GG: 1277763
Samochód: Volvo
Lokalizacja: Opole/Kluczbork

Cytuj:
Z tego co słyszałem zaleca się używania pierwszego biegu tylko do tego aby bujnąć auto tzn. żeby koła zaczęły się toczyć i dalej już wyższe biegi. Chyba mówili o tym w telewizji przy okazji eco-drivingu ale gdzie to nie pamiętam.
Pozdrawiam.

Ciężarówke aby bujnoc zaczynamy od 2-3 biegu zalezy jaka skrzynia 1 jest zbyt krodka uzywa sie jej do ruszania pod stroma gorke badz do bardzo wolnej jazdy rzdko uzywany bieg

_________________
Kat. B - 21.04.2008
Kat. C - 27.06.2011
Kat. C+E - 20.09.2011
Świadectwo Kwalifikacji 11.08.2011
Karta Kierowcy -27.10.2011


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 maja 2010, 20:01
Posty: 320
Lokalizacja: Warmińsko=Mazurskie

Cytuj:
Cytuj:
Z tego co słyszałem zaleca się używania pierwszego biegu tylko do tego aby bujnąć auto tzn. żeby koła zaczęły się toczyć i dalej już wyższe biegi. Chyba mówili o tym w telewizji przy okazji eco-drivingu ale gdzie to nie pamiętam.
Pozdrawiam.

Ciężarówke aby bujnoc zaczynamy od 2-3 biegu zalezy jaka skrzynia 1 jest zbyt krodka uzywa sie jej do ruszania pod stroma gorke badz do bardzo wolnej jazdy rzdko uzywany bieg
Po tej wypowiedzi kolego masz u mnie pałę za ortografię i niechlujstwo w pisowni języka polskiego oraz stylistyce jak i też używanie znaków polskich! Współczuję twoim nauczycielom! Wszystko zrobiłeś aby źle i nie poprawnie napisać, moje gratulacje, podejrzewam że nawet chyba się nie starałeś!

_________________
A;B;C;C+E+ADR...chciało by się więcej, ale nie mam już sił!
CB 6227 Gustaw; SP4HIE


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 08 paź 2010, 19:09
Posty: 274
Samochód: Volvo FH13
Lokalizacja: GPU

Jeśli o mnie chodzi, to ( Scanią 124 - 6 biegów z połówkami ) przy pełnym obciązeniu ruszam z 1 biegu, bo szkoda sprzęgła.
Cytuj:
1 jest zbyt krodka uzywa sie jej do ruszania pod stroma gorke badz do bardzo wolnej jazdy rzdko uzywany bieg
do tego słuzy bieg L ( od angielskiego LOW - powoli ) .

_________________
... Tłok w cylinder jebut ! I maszyna idut !


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 19 lis 2006, 19:53
Posty: 136
GG: 4086911
Lokalizacja: Opoczno

Dzieki za wyjasnienie :D Prosto i zwięźle.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 mar 2009, 0:21
Posty: 240
GG: 0

Bardzo rzadko ruszam z jedynki. Raz tylko jak miałem załadowane śmieci full (24 tony) i akurat wyjazd z firmy rozpoczynał się 12% podjazdem na długości kilometra użyłem połówki jedynki. Nie było szans ruszyć z innego biegu. Rozpędzanie po płaskim terenie lub nawet na niewielkim wzniesieniu można spokojnie zaczynać od 2 lub połówki 2 nawet z 24 tonami. Na pusto i 3 wystarczy ( auto to Scania).

_________________
Jeśli coś kochasz, zwykle nie jest to pracą,
talent nie idzie w parze z wysoką płacą.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 cze 2008, 21:29
Posty: 809
GG: 6974206
Lokalizacja: PODLASIE

W nowych autokarach Mercedes Tourismo na desce rozdzielczej jest naklejona naklejka, która mówi:"Ruszać z miejsca tylko z 1 biegu". :)

_________________
Pozdrawiam MAN Lion's Coach :)


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 lip 2005, 20:55
Posty: 2885
GG: 1
Lokalizacja: Gdynia

Cytuj:

do tego słuzy bieg L ( od angielskiego LOW - powoli ) .
To jakiś ciekawy angielski bo mnie od 15 lat uczą że LOW znaczy nisko :) i ja zawsze widziałem że w ciężarówkach jest bieg C (zwany mułkiem) C od crawl czyli czołgać po angielsku :)
Mi na prawku mówili że ruszamy z 1 ale nawet do pół sprzęgła byle koła drgnęły i przepinamy na 2 i dalej lecimy jak kto uważa :)


Awatar użytkownika

Moderator

Offline

Offline

Moderator

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 sty 2011, 15:46
Posty: 4180
Samochód: DAF XF105.410
Lokalizacja: Wieluń / Wieruszów

Sprawa jest prosta. 1 bieg jak już większość mówiła, służy do ruszania pod górkę gdy jest się załadowanym, przy powolnym manewrowaniu pojazdem, bądź w korkach gdy tempo jest ślimacze. Można ruszać z 1 na płaskim terenie ale nie jest to konieczne gdyż samochód bez problemu poradzi sobie z ruszaniem na 2 biegu. U Mojego taty sprawa jest rozwiązana za pomocą komputera. Gdy podczas ruszania wrzuci za wysoki bieg komputer zasygnalizuje to na panelu komputera. A jeśli nie zmieni się biegu po tym komunikacie komputer odcina gaz i wyrzuca bieg, zmuszając Nas tym samym do wrzucenia niższego biegu. Służy to temu by oszczędzać sprzęgło.

PS. Sprawa podobnie ma się z busami. Na pusto również rusza się z dwójki. Załadowany, pod górkę masz ten "dodatkowy" 1 bieg by móc się rozbujać.

_________________
09.09.2011r. Sylwek. Pamiętamy. [*]

Ex Naczelny Forumowy Kierowca z Powołania.
#BigosLover


Cytuj:
PS. Sprawa podobnie ma się z busami. Na pusto również rusza się z dwójki. Załadowany, pod górkę masz ten "dodatkowy" 1 bieg by móc się rozbujać.
Można tak robić, szczególnie jak to nie jest twój samochód. Zadziwiający jest fakt, że mój ojciec po ponad 10 latach jazd busami wszelkie maści zawsze rusza z jedynki, chociaż mógłby z dwójki jak mówisz. Sądzę, że jest to podyktowane tym, że sam płaci za sprzęgło i woli ruszyć wolniej, niż robić sobie kolejny, szybszy wydatek, bo jednak różnica jest pomiędzy długością użycia pół sprzęgła na jedynce i dwójce. A przypominam, że to właśnie wtedy wychodzi największe tarcie tarczy sprzęgła i właśnie wtedy się ono zużywa. Więc nie, nie trzeba ruszać z jedynki, np. gdy tata jest producentem sprzęgieł, jeździjcie sobie i na ostatnim biegu i rozpędzajcie się na pół sprzęgle przez pół miasta. W każdym innym przypadku należy minimalizować zużycie elementów eksploatacyjnych - hamulców, właśnie sprzęgła czy elementów zawieszenia.

Przypomina mi to trochę pytanie, czy należy zwolnić przed przejazdem przez próg spowalniający ? Nie, nie trzeba, przecież zawieszenie po coś jest, prawda ? Jednak zadziwiające jest, że większość osób w osobówkach jednak hamuje, bo szkoda fury.

Postawcie się w roli właściciela pojazdu, który płaci za wszystko, wtedy dopiero się okazuje, że jednak nie warto ruszać z wysokiego biegu, przeskakiwać progów, czy hamować jak Krzysiu Hołowczyc.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 03 wrz 2011, 2:21
Posty: 64
GG: 0

Cytuj:
W ostatnim czasie producenci ciężarówek prowadzą swego rodzaju kampanie, również za pośrednictwem czasopism branżowych, aby ruszać z niskich biegów. Koronnym argumentem jest temperatura sprzęgła przy ruszaniu, co ma bezpośredni wpływ na jego trwałość.Zwłaszcza porównuje się temperatury między "niską" 2, a "wysoką" 1 (niestety nie mam teraz pod ręką żadnego takiego artykułu, skąd mógłbym przytoczyć powyższe dane), na korzyść tej drugiej.
W ciężarówkach na ogół biegi są krótkie - za to jest ich dużo. Natomiast jedynka nie może być szybsza od dwójki. Teoretycznie pewnie może, ale nie miałoby to sensu. Jest mocniejsza, ale za to wolniejsza.
Jakiż to miałoby sens dla koncernów np Mercedes lub Scania ?

Troche wątpliwe bo przecież oni zarabiają masę na częsciach zamiennych.
Cytuj:
Cytuj:
Cytuj:
Z tego co słyszałem zaleca się używania pierwszego biegu tylko do tego aby bujnąć auto tzn. żeby koła zaczęły się toczyć i dalej już wyższe biegi. Chyba mówili o tym w telewizji przy okazji eco-drivingu ale gdzie to nie pamiętam.
Pozdrawiam.

Ciężarówke aby bujnoc zaczynamy od 2-3 biegu zalezy jaka skrzynia 1 jest zbyt krodka uzywa sie jej do ruszania pod stroma gorke badz do bardzo wolnej jazdy rzdko uzywany bieg
Po tej wypowiedzi kolego masz u mnie pałę za ortografię i niechlujstwo w pisowni języka polskiego oraz stylistyce jak i też używanie znaków polskich! Współczuję twoim nauczycielom! Wszystko zrobiłeś aby źle i nie poprawnie napisać, moje gratulacje, podejrzewam że nawet chyba się nie starałeś!
Cytuj:
Cytuj:
Cytuj:
Z tego co słyszałem zaleca się używania pierwszego biegu tylko do tego aby bujnąć auto tzn. żeby koła zaczęły się toczyć i dalej już wyższe biegi. Chyba mówili o tym w telewizji przy okazji eco-drivingu ale gdzie to nie pamiętam.
Pozdrawiam.

Ciekawe, ja też dostanę pałę od Ciebie ? Prosze..... :D


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 sty 2007, 0:22
Posty: 398
Samochód: VO FH 440
Lokalizacja: NS

dywagujecie ... rozmyślanie różne teorie... a nikt nie wpadł na pomysł że samochodu nawet
tego samego producenta i typu... mają kilka wersji mostów napędowych i skrzyni biegów...
czy nawet by podstawy: skrzynia 8+ połówki i skrzynia 6+ połówki ...
generalnie nieraz widzę jak kierowcy biorą sobie za punkt honoru aby z ładunkiem ruszyć
z jak najwyższego biegu... :?
dla mnie sprawa prosta ruszanie z ładunkiem zawsze z 1 biegu .
dodam ze poza styczności z manuałami jeżdżę na I- SHIFT-cie i tam z ładunkiem
skrzynia praktycznie zawsze do ruszania używa 1 biegu.

_________________
Rozliczenie i ewidencja czasu pracy kierowców - delegacje, noclegi, wynagrodzenie.
Odczyt kart kierowcy i tachografów cyfrowych

Nowy Sącz i okolice - Zapraszam :)
DPTacho.pl


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 cze 2011, 23:31
Posty: 184
GG: 3477552
Samochód: MAN 12.224 Sprinter 412 Atego 1528

U mnie w manie 12.224 kierowcy od zawsze ruszają z 3 nawet z 4 jak jest delikatny kąt nie wiem czy jest to dobre dla sprzęgła i skrzyni ale auto zrobiło już pól mln w takim systemie jazdy i sprzęgło nie było wymieniane co prawda skrzynia delikatnie wibruje na dolnej skrzyni i ten kierowca który jest teraz pomija biegi tzn rusza z 3 zaraz 5 7 i 8 zwracałem uwagę ojcu Jedak od twierdzi ze kierowca z 20 letnim stażem wie co robi


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 cze 2013, 16:04
Posty: 4

Pierwszy bieg przydaje się (tak jak wspomniał Mr.X) do ruszania pod górkę załadowanym zestawem.


Ostatnio zmieniony 02 lip 2013, 14:20 przez MechanikSochaczew, łącznie zmieniany 1 raz.
ODSYŁAM DO REGULAMINU, DOKŁADNE DO PODPUNKTU O ODKOPACH.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 28 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: