T1 (1950-1967)
Po II wojnie światowej wznowiono produkcję samochodów w Wolfsburgu już w 1945 roku. Pod koniec 1948 roku pojawiły się pierwsze koncepcje samochodu dostawczego z prawdziwego zdarzenia, opartego o podwozie Garbusa. Prototyp o ładowności 750 kg, powstały na początku 1949 roku nazywano Bulli, od pierwszych sylab słów Bus Lieferwagen. Zaprezentowany w marcu 1950 roku samochód, nazwano oficjalnie Typ 2 Transporter. Oznaczenie T1 natomiast oznacza pierwszą generację Transportera i jest dziś w powszechnym użyciu.
Pierwsza seria miała silniki o pojemności 1131 cm³ i mocy 25 KM. Ładowność wynosiła około 900 kg, a więc o 150 więcej, niż początkowo zakładano. Z pełnym obciążeniem auto rozwijało prędkość 90 km/h. W 1954 roku zastosowano silnik o pojemności 1192 cm³ i mocy 30 KM, mający od roku 1964 34 KM. Rok wcześniej zaprezentowano wersję z silnikiem 1493 cm³ i mocach 42-44 KM (prędkość maksymalna około 108 km/h), a w 1967, pod koniec produkcji 1584 cm³ i mocy 47 KM.
Nadwozia obejmowały wersję dostawczą (Panel Van – blaszak), kombi (przeszkloną) i pick-up (Doka). Najbardziej pożądaną wersją, była zaprezentowana w 1951 roku De Luxe Samba (wersje 21 i 23-okienne).
T2 (1967-1979)
W 1967 roku zaprezentowano zmodyfikowaną wersję T2, z panoramiczną szybą przednią i długimi szybami bocznymi. Konstrukcyjnie auto znacznie zmodyfikowano. Do napędu posłużył najmocniejszy silnik z T1 o pojemności 1,6 i mocy 47 KM. W 1971 roku nastąpiła modyfikacja silnika, mającego od tej pory 50 KM. Rok później nastąpiły zmiany stylistyczne. Stopniowo powiększano paletę silników, które miały pojemności 1,7 l (62-66 KM), 1,8 l. (68 KM) i 2,0 l (70 KM). W 1979 roku zaprzestano produkcji T2 w Niemczech i przeniesiono produkcję do Meksyku, by w 1997 roku ponownie przenieść ją, tym razem do Brazylii, gdzie T2 produkowany jest do dziś z silnikiem napędzanym etanolem (Bimbrem). W 2006 samochód poddano restylingowi - "Flower Power".
T3 (1979-1992)
W 1979 roku zaprezentowano trzecią już wersję Transportera. Jednak podobna była jedynie koncepcja konstrukcyjna, z silnikiem umieszczonym z tyłu pojazdu. Nazwa T3 nie jest, wbrew obiegowej, opini tylko zwyczajowa. Błąd ten bierze się z mylenia tego określenia z nazwą Typ 3. Pełna nazwa tej generacji to Typ 2 T3.
Do napędu posłużyły silniki chłodzone powietrzem lub cieczą, z zewnątrz rozróżnić je można było po dodatkowym wlocie powietrza z przodu oraz po innych wlotach na tylnych słupkach (wersja z silnikami chłodzonymi cieczą). Lepiej wyposażona wersja osobowa nosiła nazwę Caravelle. Dostępna też była wersja kempingowa Westfalia, budowana przez firmę o tej samej nazwie i wersja Multivan, która miała z tyłu rozkładaną kanapę do spania i otwierany stoliczek zamontowany na lewej burcie.
W 1985 roku pojawiła się wersja z napędem na cztery koła o nazwie Syncro, którą oferowano do 1992, czyli o rok dłużej, niż pozostałe wersje.
T4 (1990-2003)
W 1990 roku pokazano pierwszą przednionapędową generację Transportera, z silnikiem umieszczonym z przodu. Osobową wersję nazwano Multivan. Różniła się ona m.in. przednimi reflektorami, czy zderzakami ale przede wszystkim bogatszym wyposażeniem. Na zdjęciu widzimy model "Kastenvagen", wyprodukowany po 1996 roku, ulepszona karoseria, zawieszenie, deska rozdzielcza, ale bez większych zmian.
W grudniu 1993 r. rozpoczął się w Poznaniu montaż tego modelu, stopniowo przekształcany w produkcję. Produkowano tam od 1994 r. osobową odmianę Volkswagen Caravelle. Później uruchomiono tylko w Poznaniu produkcję odmiany ze skrzynią ładunkową. Produkcja tych modeli zakończyła się w czerwcu 2003 r.
Na początku 1997 roku, poddano T4 liftingowi, początkowo zmiany dotyczyły wersji "Multivan" i "Caravelle", zaś w późniejszym czasie objeły wersje robocze. Natomiast w 2003 roku zaprezentowano T5.
T5 (2003- dziś )
W 2003 roku zaprezentowano drugą już nowoczesną generację, przedniosilnikowych, przednionapędowych samochodów dostawczych.
W zakładach w Poznaniu ich produkcję rozpoczęto w maju 2003 r. Produkcja roczna w Polsce waha się w przedziale 20 - 40 tys., w roku 2007 produkcja dzienna wynosi 120 szt. Ograniczono ją przed planowanym na jesień 2007 uruchomieniem produkcji Volkswagena Caddy Maxi.
(C) wikipedia