Tak wyszło, że nabyłem przyczepę i mam parę pytań. Tandem, dwie osie, na małych kołach.
Samochód DMC 26t , tara 13t. Przyczepa DMC 18t, tara ~4,5t (jeszcze nie odebrałem i nie zważyłem). 40-13-4,5 = 22,5. Tyle szacuje, że powinno wyjść ładowności - tutaj się wszystko zgadza?
Jak to ładować? Założyłem sobie, że trochę więcej na przyczepę i powinno grać, np. 10t na aucie, 12 na przyczepę. Rozumiem, że jakbym chciał auto załadować "pod korek" + nacisk dyszla z przyczepy, to wyjdzie mi przeciążenie osi. Więc trzeba o tyle mniej ładować, ile naciska dyszel - tak?
Jak rozkładać ładunek? Z tego co liczyłem, to samochód więcej na przód i przyczepa też trochę więcej na przód. Samochód dlatego, że naciskający dyszel dociążając tył odciąża przód, a przyczepa dlatego, żeby nie zrobić "miota nim jak szatan". Przy załadunku idealnie na środku przyczepy nacisk na zaczep wyszedł 100 kg, czyli absolutne minimum. Przy nieparzystych paletach, wychodzi mi, że podwójnie od przodu, a jedynkę zostawić na tyle.
No właśnie, w temacie nacisku na zaczep. Jaki jest zakres nacisku na zaczep takiej przyczepy i jaki powinien być? Nie zmierzyłem czy w tej mojej przyczepie osie są idealnie na środku, czy lekko z przodu, czy lekko z tyłu, ale z tego co program sugeruje, to właśnie lekko z tyłu, żeby cały czas generować nacisk na zaczep. Jaki jest dozwolony zakres nacisku? Program mi pokazuje 100-1000 kg.
Co jeśli by tak wyszło, że jest przeciążony dyszel? Wiadomo, to jak osie, teoretycznie może jebnąć, ale wątpię, żeby stało się to przy 1001 kg. Zakładając, że nie wychodzi przeciążenie na osiach w samochodzie, ITD jest w stanie sprawdzić ile jest oparte na zaczepie i za to coś przykleić?
Z tego co wiem, raczej nie powinno się praktykować ładowania ciężko samej przyczepy i wcale, albo lekko samochodu, bo może być problem choćby z trakcją. Ile teoretycznie mogę załadować przyczepę przy pustym samochodzie? Przepisy mówią bodajże o 140% masy przyczepy w stosunku do masy samochodu - 13*1,4=18,2t, więc teoretycznie do pełna mogę załadować przyczepę. Ile mogę wrzucić z praktycznego punktu widzenia, żeby się jako tako jechało?
Wrzucę parę rysunków. Nie wszystko się zgadza, np. ilość osi w przyczepie, stąd też pytanie, czy można te wyliczenia ekstrapolować na przyczepę 2 osiową.
Tutaj 18 palet 120x120x1200 kg:
18 palet, ale szerokich na 100, głębokich 120 x 1200 kg (różnej maści pustaki). Tutaj niestety wychodzi, że na przyczepie 2 palety od przodu pojedynczo muszą być, a i na samochodzie można by deko odciążyć przód:
Tutaj 22 palety euro, 1000 kg. Dla każdego co innego oznacza po szerokości i po długości, ale generalnie patrząc od boku to jest 120-120-80-80-120 i na przyczepie 120-120-80-80-120-120.
Tutaj próby ładowania przyczepy bardziej z przodu, bardziej z tyłu lub idealnie na środku:
Zapraszam do dyskusji.
Inne wskazówki prócz odpowiedzi na moje pytania też wskazane. Na razie jestem obsrany, że skręcając, tylnym zwisem zgarnę wszystko. Zwłaszcza nie wiem jak wyjść z sytuacji, gdzie do skrętu w lewo jest wyznaczony na środku wąski pas i trzeba się ostro złamać w wąską ulicę.