wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://harnas.wagaciezka.com/

Żubr
http://harnas.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=9133
Strona 1 z 1

Autor:  Bono29 [ 25 cze 2007, 21:27 ]
Tytuł:  Żubr

Żubr to marka polskiego samochodu ciężarowego produkowanego w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w Jelczu w latach 1960-1966(?).

W 1952 w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie rozpoczęto wstępne prace nad pierwszym polskim samochodem ciężarowym dużej ładowności. Podstawowe wytyczne do konstrukcji brzmiały następująco: ładowność 8000 kg, silnik wysokoprężny o mocy 110 kW, możliwość budowy pojazdów pochodnych oraz stosowanie dostępnych krajowych materiałów i technologii. Prototypowy silnik, który oznaczono symbolem S-56, opracowany został w 1954 roku.

Prototyp samochodu ciężarowego, który oznaczono symbolem A 80, wykonany został w BKPMot w 1955 roku. Miał on silnik ZS typu S-56 pochylony w prawo o 30° od pionu i ustawiony wzdłużnie nad osią przednią. Objętość skokowa tej 6-cylindrowej jednostki wynosiła 9935 cm3. Przy stopniu sprężania 19 silnik osiągał moc 103 kW przy 2200 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosił 490 Nm przy 1400 obr/min. Kuty wał korbowy z przykręcanymi przeciwciężarami podparty był na siedmiu łożyskach ślizgowych. Zastosowano wtrysk bezpośredni do toroidalnych komór spalania mieszczących się w denkach tłoków silnika. W układzie zasilania użyto tłoczkowej pompy wtryskowej typu Bosch oraz wtryskiwaczy z rozpylaczami czopikowymi. Silnik miał górnozaworowy, popychaczowy układ rozrządu, smarowanie obiegowe pod ciśnieniem oraz chłodzenie cieczą o obiegu samoczynnym (termosyfonowym). Masa suchego silnika wynosiła 950 kg. W instalacji elektrycznej pojazdu zastosowano prądnicę prądu stałego o mocy 300 W. Rozrusznik o mocy 3,0 kW włączany był elektromagnetycznie. Układ napędowy tego samochodu rozwiązano klasycznie. Cierne sprzęgło jednotarczowe sterowane było mechanicznie. Skrzynia biegów o pięciu biegach była oddzielona od silnika i podwieszona do ramy pojazdu. Biegi II, III, IV i V miały synchronizację, przy czym bieg czwarty wykonano jako bezpośredni. Przedni i tylny odcinek wału napędowego wyposażony zastał w dwa przeguby krzyżakowe z łożyskowaniem igiełkowym. W tylnym moście napędowym pojazdu zastosowano podwójną zespoloną przekładnię główną. Pierwszy stopień tworzyła przekładnia stożkowa o przełożeniu 2,57, drugi stopień przekładnia walcowa. Całkowite przełożenie przekładni głównej wynosiło 8,05. Przygotowano także przekładnie główne o innych wartościach przełożeń (7, 10 i 9, 15). Podłużnicowa rama samochodu A 80 była spawana. Sztywna oś przednia oraz tylny most zawieszone zostały na wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych. Zastosowano szprychowe, dzielone koła jezdne (typu Trilex) odlewane z żeliwa oraz ogumienie dętkowe o wymiarach 12.00-22". W układzie kierowniczym użyto przekładni śrubowo-kulkowej o przełożeniu 30. Jednoobwodowy układ hamulcowy uruchamiany był pneumatycznie i miał możliwość podłączenia instalacji hamulcowej przyczepy. Taśmowy hamulec pomocniczy (ręczny) był sterowany mechanicznie i działał na wał napędowy. Ponadto samochód wyposażony został w hamulec silnikowy. Wagonowa kabina kierowcy miała płaską oraz dzieloną szybę przednią. W tylnej części kabiny zamontowano dwie składane leżanki mogące także służyć jako dodatkowe siedzenia dla dwóch osób. Skrzynia ładunkowa mająca konstrukcję drewnianą, przystosowana była do montażu pałąków i opończy. Powierzchnia ładowania wynosiła 11,2 m2. Przy rozstawie osi równym 4100 mm długość pojazdu określono na 7346 mm. Masa własna pojazdu wynosiła 7250 kg. Samochód A 80 przystosowany był do ciągnięcia przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej 14 000 kg. Prędkość maksymalna wynosiła 72 km/h, a średnie zużycie paliwa ok. 25 dm3 /100 km.

Samochód prototypowy miał masę własną większą od założonej, natomiast silnik nie osiągał zakładanych parametrów. Na skutek trudności związanych z lokalizacją przyszłej produkcji, tempo prac konstrukcyjnych i badawczych uległo znacznemu obniżeniu. Dopiero w 1957 roku, gdy powstały możliwości ulokowania produkcji zespołów tego pojazdu w różnych zakładach, przystąpiono do dalszych intensywnych prac nad rozwojem tej konstrukcji. Prace te polegały głównie ma zwiększeniu parametrów silnika, zmniejszeniu masy oraz budowie pojazdów pochodnych. W tym okresie Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego opracowało konstrukcję i wykonało prototypy kilku pojazdów opartych na podstawowych zespołach samochodu ciężarowego typ A 80. Pierwszym z nich był autobus turystyczny A-81 z 52 miejscami siedzącymi. Następnie opracowano konstrukcję samochodów samowyładowczych typu A-01 i A-02 0 ładowności 7500 kg. Nieco później powstał ciągnik siodłowy oznaczony symbolem C-90. Decyzją władz zwierzchnich, produkcję samochodów ciężarowych dużej ładowności zlokalizowano w Jelczańskich Zakładach Samochodowych przy uwzględnieniu szerokiej kooperacji. Silniki wytwarzane były w Zakładach Mechanicznych im. M. Nowotki w Warszawie, skrzynie przekładniowe w Zakładach Motoryzacyjnych w Tczewie, tylne mosty w Zakładach Mechanicznych w Łabędach, osie przednie w Hucie Stalowa Wola, a Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach dostarczała układy kierownicze i hamulcowe.

Serię próbną samochodów, którym nadano nazwę Żubr wykonano na przełomie 1959 i 1960 roku, po czym rozpoczęto ich produkcję. Seryjny samochód Żubr A 80 miał zmienioną nieco charakterystykę silnika. Jego moc maksymalna wynosiła 103 kW przy 2200 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wzrósł do 500 Nm przy 1450 obr/min. Konstruktorom udało się obniżyć masę pojazdu o 500 kg w stosunku do prototypu. Prace nad rozwojem konstrukcyjnym samochodu prowadzane były nadal. Jako podstawowe kierunki działania przyjęto: poprawę dynamiki pojazdu i jego niezawodności, zwiększenie komfortu jazdy oraz wprowadzanie zmian technologicznych umożliwiających obniżenie kosztów produkcji i podniesienie jakości. Wynikiem tych prac było wprowadzenie do produkcji w 1962 roku zmodernizowanego samochodu Żubr A 80. Pojazd ten wyposażony został w usprawniony silnik oznaczony symbolem S-560. Przy zachowaniu dotychczasowej średnicy cylindra 125 mm, zwiększono skok tłoka ze 135 do 150 mm. Objętość skokowa silnika wzrosła do 10050 cm3. Ulepszono także kształt toroidalnej komory spalania. Zastosowano wymuszone chłodzenie silnika (pompa wody). Uzyskano w ten sposób istotne podwyższenie osiągów silnika. Moc maksymalna tej jednostki wynosiła 132,3 kW przy 2000 obr/min natomiast maksymalny moment obrotowy wzrósł do 710 Nm. Dalsze obniżenie masy własnej Żubra uzyskano przez zmniejszenie średnicy kół jezdnych oraz zmianę piast bębnów i szczęk hamulcowych, Wprowadzono niedzielone koła tarczowe oraz ogumienie dętkowe o wymiarach 11.00-20". Zmniejszono także średnicę bębnów hamulcowych. W tylnym moście przełożenie przekładni głównej uległo zmniejszeniu do 7,1. Nowa, uproszczona technologicznie kabina, nadawała zmodernizowanemu Żubrowi korzystniejszy wygląd. Dzięki wprowadzonym zmianom udało się obniżyć masę własną pojazdu do 6200 kg. Parametry eksploatacyjne uległy pewnej poprawie. Wzrosła dynamika pojazdu przy nieznacznym zmniejszeniu zużycia paliwa. Średnie zużycie paliwa kształtowało się na poziomie 23 dm3/100 km, a podczas jazdy z przyczepą wzrastało do 30 dm3/100 km.

W 1963 roku w Jelczańskich Zakładach Samochodowych opracowano prototyp ulepszonej kabiny kierowcy, wyposażonej m.in. w gięte szyby przednie o dużej powierzchni i cztery reflektory (po raz pierwszy w polskim pojeździe). Kabina ta znacznie podnosiła komfort obsługi, lecz powyższe propozycje nie zostały wdrożone, a produkowane wówczas Żubry nie należały do pojazdów nowoczesnych.

W 1963 w Jelczańskich Zakładach Samochodowych zmontowano 702 sztuki zmodernizowanych samochodów Żubr A 80, wyposażonych w silniki S-560. Do najbardziej awaryjnych zespołów tego pojazdu należał silnik, w którym często ulegały uszkodzeniom łożyska wału korbowego i korbowody. Również tylny most napędowy produkowany w Zakładach Mechanicznych w Łabędach, mimo dokonania pewnych poprawek, był słabym punktem tego pojazdu. Opracowano dalszą modernizację tego zespołu, ale nie została ona wdrożona do produkcji. Ostatecznie zdecydowano się na import węgierskich mostów napędowych produkowanych w zakładach Raba. Polsko-czechosłowacka współpraca w zakresie konstrukcji ciężkich samochodów ciężarowych, trwająca od 1962, została przerwana w 1965 i polski przemysł motoryzacyjny stanął przed problemem samodzielnego opracowania nowego samochodu dużej ładowności. W pionie Głównego Konstruktora Jelczańskich Zakładów Samochodowych opracowano daleko idącą modernizację całego pojazdu bez zmiany jego ogólnego układu konstrukcyjnego. Głównymi kierunkami były: zwiększenie trwałości i niezawodności, polepszenie wskaźników eksploatacyjnych oraz poprawienie warunków pracy kierowcy. Zmiany te doprowadziły do skonstruowania samochodu Jelcz 315.

Zasadniczym problemem samochodu były awarie silnika S-560. W wyniku niespotykanego w innych konstrukcjach systemu mocowania przeciwwag do wyrównoważenia dochodziło do urywania się mas wyważających z rozbicem korpusu silnika. Później zdemontowywano (!) przeciwciężary, ale brak wyrównoważenia powodował nadmierne zużycie czopów głównych wału korbowego w wyniku czego występowało nadmierne zużycie panewek i powstawanie nadmiernych luzów. Do tego dochodziły drgania całego silnika przenoszące się na nadwozie. Silnik miał też spory kąt wyprzedzenia wtrysku, przez co były trudności z jego uruchamianiem - szczególnie zimą. Problemy z dopracowaniem silnika były też przyczyną zainteresowania się licencją na silnik podobnej klasy, wybór padł na firmę Leyland (silnik SW-680).

Obrazek

http://www.wikipedia.pl (c)

Autor:  DawidFifi [ 29 sty 2009, 17:01 ]
Tytuł:  Re: Żubr

Witam!

Znalazłem w sieci kilka zdjęć poprzednika "Jelcza".Chodzi oczywiście o Żubra.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam.


Edit: trochę histoorii,która zawiera wieli innych szczegółów niż ta przedstawiona przez mojego poprzednika.

"Żubr z Jelcza

W 1952 roku w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie rozpoczynają się wstępne prace nad pierwszym polskim samochodem ciężarowym dużej ładowności. Przyczyny to brak transportu zniszczonego w wojnie z Niemcami. Zespół konstruktorów pod kierunkiem dr. Edwarda Lotha przyjmuje następujące założenia: ładowność 8000 kg, silnik wysokoprężny o mocy 110 kW, możliwość budowy pojazdów pochodnych oraz stosowanie dostępnych krajowych materiałów i technologii. W efekcie tych prac powstaje pierwsza ciężka, polska ciężarówka o nazwie Żubr.



Prototypowy silnik, który oznaczo-no symbolem S-56 wykonany zostaje w 1954 roku. W rok później powstaje prototyp samochodu ciężarowego, oznaczony symbolem A 80. Silnik S-56 jest odchylony w prawo o 30 stopni od pionu i ustawiony wzdłużnie nad osią przednią. Jego pojemność wynosi 9,935 l. Przy stopniu sprężania 19, ta 6-cylindrowa jednostka osiąga moc 103 kW przy 2200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 490 Nm przy 1400 obr./min, kuty wał korbowy z przykręcanymi przeciwciężarami podparty jest na siedmiu łożyskach ślizgowych. Zastosowany zostaje wtrysk bezpośredni do toroidalnych komór spalania mieszczących się w denkach tłoków silnika. W układzie zasilania użyta zostaje pompa wtryskowa Boscha oraz wtryskiwacze z rozpylaczami czopikowymi. Silnik ma górnozaworowy, popychaczowy układ rozrządu, smarowanie obiegowe pod ciśnieniem oraz chłodzenie cieczą o obiegu wymuszonym. Jego masa wynosi 950 kg. W instalacji elektrycznej pojazdu zastosowano prądnicę prądu stałego o mocy 300 W. Rozrusznik o mocy 3,0 kW włączany jest elektromagnetycznie.
Układ napędowy tego samochodu rozwiązano klasycznie. Cierne sprzęgło jednotarczowe sterowane jest mechanicznie. Skrzynka przekładniowa o pięciu biegach oddzielona jest od silnika i podwieszona do ramy pojazdu. Biegi II, III, IV i V mają synchronizację, przy czym bieg czwarty wykonano jako bezpośredni. W tylnym moście napędowym pojazdu zastosowano podwójną zespoloną przekładnię główną. Sztywna oś przednia oraz tylny most zawieszone zostały na wzdłużnych półeliptycznych resorach piórowych. Zastosowano szprychowe, dzielone koła jezdne odlewane z żeliwa oraz ogumienie dętkowe o wymiarach 12.00-22". Jednoobwodowy układ hamulcowy uruchamiany jest pneumatycznie i ma możliwość podłączenia instalacji hamulcowej przyczepy. Taśmowy hamulec ręczny jest sterowany mechanicznie i działa na wał napędowy. Ponadto samochód wyposażony został w... hamulec silnikowy.




Wagonowa kabina kierowcy do-staje płaską, ale dzieloną szybę przednią. W tylnej części kabiny zamontowano dwie składane leżanki mogące także służyć jako dodatkowe siedzenia dla dwóch osób. Drewniana skrzynia ładunkowa ma powierzchnię 11,2 m2. A 80 mierzy 7346 mm. Jego masa własna wynosi 7250 kg. Samochód przystosowany jest do ciągnięcia przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej 14.000 kg. Prędkość maksymalna wynosi 72 km/h, a średnie zużycie paliwa ok. 25 l/100 km. Nieco później powstaje ciągnik siodłowy oznaczony symbolem C-90. W 1957 roku opracowane zostają konstrukcje i prototypy kilku pojazdów opartych na podstawowych zespołach samochodu ciężarowego typu A 80. Pierwszym z nich jest autobus turystyczny A-81 z 52 miejscami siedzącymi. Następnie opracowano konstrukcję samochodów samowyładowczych typu A-01 i A-02 o ładowności 7500 kg. Jednocześnie udaje się zmniejszyć średnie zużycie paliwa do 23 l/100 km, a podczas jazdy z przyczepą do 30 l/100 km.
Decyzją władz centralnych, pro-dukcja samochodów zostaje zlokalizowana w Jelczańskich Zakładach Samochodowych. Silniki kupowane są w Zakładach Mechanicznych im. M. Nowotki w Warszawie, skrzynie przekładniowe w Zakładach Motoryzacyjnych w Tczewie, tylne mosty w Zakładach Mechanicznych w Łabędach, osie przednie w Hucie Stalowa Wola, a Fabryka Samochodów Ciężarowych w Starachowicach dostarcza układy kierownicze i hamulcowe.
Produkcja silnika S-56 rusza w lipcu 1959. Pierwszy Żubr opuszcza bramy fabryki 1 września 1959. Seria próbna samochodów, którym nadano nazwę Żubr wykonana zostaje na przełomie 1959/1960, po czym rusza produkcja ciągła. Rok 1962 zamyka kolumnę 500 ciężarówek. Żubr A 80 ma moc maksymalną 125 KM przy 2200 obr./min.
W 1962 roku następuje pierwsza modernizacja. Nowy silnik S-560 ma pojemność 10,050 l. Moc maksymalna wynosi teraz 132,3 kW przy 2000 obr/min natomiast maksymalny moment obrotowy wzrósł do 710 Nm. Wprowadzone zostają koła tarczowe oraz ogumienie dętkowe o wymiarach 11.00-20". Nowa, uproszczona technologicznie kabina, nadaje zmodernizowanemu Żubrowi korzystniejszy wygląd.Dzięki wprowadzonym zmianom udaje się obniżyć masę własną pojazdu do 6200 kg. Do prac nad modernizacją Żubra włączają się także konstruktorzy Jelczańskich Zakładów Samochodowych. Efektem ich pracy jest przedstawienie z początkiem 1963 roku propozycji zmiany nadwozia tego samochodu. Nowa kabina ma estetyczną sylwetkę, a także poprawia warunki pracy kierowcy. Zastosowano gięte szyby przednie o dużej powierzchni, a także gięte szyby w tylnych .narożnikach kabiny. Odwrócony został kierunek otwierania drzwi, co wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa. Na podkreślenie zasługuje zastosowanie po raz pierwszy w polskim pojeździe układu czterech reflektorów. Wnętrze kabiny zaopatrzone w dobrą izolację cieplno-akustyczną mieści oprócz foteli dla kierowcy i pasażera dwie składane leżanki, mocowane do tylnej ściany. W tym prototypie zmieniona została konstrukcja skrzyni ładunkowej. Dotychczas stosowane drewniane ściany skrzyni zastąpiono nowymi, wykonanymi z blachy stalowej. Powyższe propozycje nie wchodzą jednak do produkcji.
Rosnące zapotrzebowanie kraju na samochody ciężarowe o dużej ładowności oraz podobne potrzeby Czechów powodują nawiązanie współpracy z Czechosłowacją w zakresie opracowania konstrukcji i przygotowania produkcji całej rodziny samochodów ciężarowych o ładownościach 8000, 10.000 i 12.000 kg. W 1962 roku zorganizowane zostaje wspólne biuro konstrukcyjne. W Jelczu powstają samochody samowyładowcze, natomiast w Libereckich Zakładach Samochodowych (LIAZ) wykonano uniwersalne samochody skrzyniowe.
Żubry okazały się jednak mocno awaryjne. Główne wady silnika to kiepskie spalanie, wadliwy układ chłodzenia, utrudnione serwisowanie, awarie skrzyń biegów. Projekt silnika S-560 o mocy 150 KM, także był obciążony wadami konstrukcyjnymi. Tylne mosty próbuje się importować z węgierskiej Raby. Problemy techniczne wyzwalają projekt budowy w kooperacji z Czechosłowacją nowej ciężarówki o nazwie Tur. Współpraca kończy się na prototypie. Nie powodzi się także próba zastosowania silnika Leylanda. Ostatecznie Żubr kończy swoją karierę w 1967 zastąpiony przez Jelcza 315."

(C)Dobiesław Wieliński

Autor:  DawidFifi [ 02 lut 2009, 19:55 ]
Tytuł:  Re: Żubr

DO ADMINA: Przepraszam ŻE PISZĘ POD POD POSTEM ALE W EDYTOWANIU NIE DA SIĘ DODAĆ TEGO TEKSTU (Nie wiem czemu).




PROTOTYP AUTOBUSA "ŻUBR"
1955 r. ŻUBR A 81 ODRA
Obrazek
W połowie lat 50. pojawiało sięzapotrzebowanie na wielkopojemne autobusy mogące lepiej spełniać swe zadania przewozowe. W warszawskim Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego opracowano w tych latach i przebadano podwozie autobusu Żubr A81 Odra z 45 miejscami siedzącymi. W porównaniu z innymi wykonywanymi w tym czasie podwoziami (patrz np. Żubr 4x4) rama autobusu miała powiększony rozstaw osi, a całe podwozie było znacznie obniżone. Sylwetka autobusu była nowoczesna i utrzymana w obowiązujących w owych latach tendencjach stylistycznych. Pojazd został przekazany do Jelczańskich Zakładów Samochodowych, które dopiero pięć lat później podjęły produkcję autobusów na bazie czechosłowackiej licencji firmy Karosa, a Odra pozostała jeżdżącym prototypem.

źródło:własne

Żubr 4x4 PROTOTYP:
Obrazek
1955 r. ŻUBR A -01 4x4
W Biurze Konstrucyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w ramach opracowywanego programu uruchomienia produkcji samochodów dużej ładowności wykonano prototyp ciężarówki z nadwoziem samiowyładowczym i z napędem na cztery koła. Była to wersja pochodna dużego samochodu ciężarowego o ładowności 8 ton o nazwie Żubr , która w wersji 4x4 miała ładowność 7 ton. Podwozie tego pojazdu opracował zespół inż. Witolda Kończykowskiego, przekazując w styczniu 1954 roku rysunki konstrukcyjne do prototypowni, a latem 1955 roku jeździł już gotowy prototyp, który przechodził jazdy próbne. Doświadczenia zdobyte przy opracowywaniu tego modelu Żubra 4x4 były wykorzystane przy wdrażaniu do produkcji różnych modeli samochodów Jelcz, produkowanych później w Jelczańskich Zakładach Samochodowych.

źródło:własne

Autor:  kraz [ 03 lut 2009, 11:14 ]
Tytuł:  Re: Żubr

Pierwszy raz słyszę o Żubrze 4x4. Ciekawa konstrukcja, przedni most był polskiej konstrukcji czy zagranicznej?

Autor:  DawidFifi [ 03 lut 2009, 16:48 ]
Tytuł:  Re: Żubr

Nie mam pojęcia.Domyślam sie ,że takie jakie były w starach 66 ale nie jestem pewien na 100%

Autor:  kraz [ 04 lut 2009, 10:53 ]
Tytuł:  Re: Żubr

Chyba nie, za słaba konstrukcja, pourywał by półosie albo szpilki.

Autor:  DawidFifi [ 07 lut 2009, 13:47 ]
Tytuł:  Re: Żubr

Kraz- Czy aby na pewno?przecież to tylko siedmiotonówka.

Autor:  kraz [ 08 lut 2009, 11:31 ]
Tytuł:  Re: Żubr

Ja tylko tak przypuszczam, muszę poszukać gdzieś w starych gazetach motoryzacyjnych czegoś o tym modelu. Jak coś znajdę to napiszę. Chociasz z drugiej strony w tych czasach nie było innego mostu polskiej konstrukcji, tylko tez stosowany w Starach.

Autor:  arkadiusz tasior [ 19 lut 2009, 22:09 ]
Tytuł:  Re: Żubr

ŻUBR A 81 ODRA-?
Owszem ale tylko nazwa ODRA A 81,Pojazd powstał na podzespołach samochodu ŻUBR A 80, W związku z tym miał być to autobus o dużej nośności podobnie jak i ŻUBR A 80.Pozdrawiam

Autor:  VanTheManJJ [ 14 kwie 2011, 14:36 ]
Tytuł:  Re: Żubr

Witam !
Poszukuję Żubra A80 lub Jelcza 315 z kabiną żubrowską. Ma ktoś może informacje gdzie takie cudeńka jeszcze stoją ? Chciałbym uratować jednego z nich od zapomnienia. Za wszelkie info wielkie dzięki :)

Autor:  shavo [ 19 kwie 2011, 18:43 ]
Tytuł:  Re: Żubr

Dziś na onecie znalazłem taki oto artykuł: http://moto.onet.pl/256701,9129498,1,zd ... ml?node=27 to jest z tej samej fabryki?

Autor:  eRKaZet [ 19 kwie 2011, 18:50 ]
Tytuł:  Re: Żubr

Cytuj:
Dziś na onecie znalazłem taki oto artykuł: http://moto.onet.pl/256701,9129498,1,zd ... ml?node=27 to jest z tej samej fabryki?
Nie, jest to wytwór firmy AMZ z Kutna.

Autor:  kubamich1 [ 09 lut 2012, 11:36 ]
Tytuł:  Re: Żubr

W pierwszym poście na fotkach to z zieloną kabiną to jest Jelcz,Żubry miały drzwi otwierane odwrotnie do kierunku jazdy.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/