Podpierając się (podstawową!!!) ustawą Prawo o ruchu drogowym wyjaśniam:
Prawo jazdy:
1) kategorii B i C+E lub B i D+E - uprawnia do kierowania pojazdem określonym w kategorii B+E;
2) kategorii C+E i D - uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii D+E nie jest więc tak, że wymagana jest jakaś kolejność uzyskiwania kategorii C+E i D - jeśli masz obie, automatycznie zdobywasz uprawnienia na kategorię D+E - sam tak mam, bo najpierw robiłem C+E, potem D i D+E mam wbite);
3) kategorii B+E, C+E, D+E - uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami).
Przez pewien czas kiedyś tam faktycznie było możliwe zrobienie kursu na C+E bez posiadania kat. C, ale szybko się z tego wycofano, choć widać, że przekonanie to nadal pokutuje.
_________________ A ja, jeżely pan pozwoly, z przyjemnością!!!
Rejestracja:14 mar 2005, 15:22 Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA
Cytuj:
Przez pewien czas kiedyś tam faktycznie było możliwe zrobienie kursu na C+E bez posiadania kat. C, ale szybko się z tego wycofano, choć widać, że przekonanie to nadal pokutuje.
Dalej tak można tylko w praktyce wygląda to tak po skonczonym kursie najpierw zdajesz C a potem jak zaliczysz C to E zdajesz.
Co do ciągania przyczepy za autobusem to czasami autobus turystyczny ciagnie przyczepę towarową z bagarzami podróżnych
Może to po prostu przez nie wiedzę urzędników jest podbijanie D+E po zrobieniu C+E i na końcu D.
Podobnie jest z osobami, które nie miały egzaminu na kat. C+E. C zrobili a E podbili im po roku pracy na solówce. Kiedyś tak było. Przez nie wiedzę urzędników tylko takie osoby podczas wymiany dokumentów nie utraciły kat. E.
Osoba nie posiadająca kat.T może być egzaminatorem na prawo jazdy kat.T. Natomiast nie może już być instruktorem nauki jazdy kat.T.
Nie sądzę, by to była niewiedza urzędników. Powiem więcej - wiem, że tak można. Dowody przedstawię poniżej. Nie wiem, czemu uważasz, że podbicie D+E po zrobieniu najpierw C+E, a potem D, jest błędem. Nie widzę różnicy w kolejności uzyskiwania tych uprawnień, jeśli chodzi o umiejętność kierowania autobusem z przyczepą.
A teraz wspomniany dowód.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2004 r. w sprawie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami.
Rozdział 2 Wydawanie krajowych praw jazdy i pozwoleń
§ 7 ust. 2 pkt 9)
data uzyskania uprawnienia - data decyzji o wydaniu prawa jazdy określonej kategorii po raz pierwszy oraz przy kategorii:
(...)
b) D+E --- data 1 lipca 1999 r. lub data uzyskania po dniu 1 lipca 1999 r. uprawnienia kategorii:
--- D, jeśli osoba posiada uprawnienie kategorii C+E prawa jazdy,
--- C+E, jeśli osoba posiada uprawnienie kategorii D prawa jazdy.
Wniosek jest prosty --- niezależnie od kolejności uzyskania kategorii, zawsze wbiją D+E. Różnica jest tylko w dacie figurującej w rubryce "data uzyskania uprawnienia".
Jeśli chodzi o tę datę 1 lipca 1999 r., to ma ona związek z wymianą praw jazdy i ten fragment nie ma zastosowania w tym temacie.
Jeszcze do kolegi Matee, logicznie rozumując, tak powinno być, bo przegub łamie się tak samo, ale mimo wszystko --- jak ktoś już wcześniej zauważył --- autobus przegubowy to jeden pojazd, a nie zespół pojazdów. Dlatego też wystarczy kat. D do kierowania nim i takie też są wymagania w stosunku do kierowców w MPK, we Wrocławiu - tylko kat. D + kurs dokształcający.
_________________ A ja, jeżely pan pozwoly, z przyjemnością!!!
Mam brata który ma problem ze słuchem na jedno ucho i ma aparat dzięki któremu słyszy normalnie.Możliwe że będzie miał przyznawany stopień niepełnosprawności lekki ruchowo jest zdrowy tak samo z refleksem czy to prawda że przez tą lekką grupę nie będzie mógł robić prawka kat C.??
Endomorph: Napisałem wydaje mi sie bo nie byłem pewien na 100% ale to jest w ogóle głupie - no bo tak jak pisałeś, logicznie rzecz biorąc taki autobus łamie sie jakby miał przyczepę, tak samo moim zdaniem nielogiczne jest to, że B+E to jest to samo co T ale działa tylko w jedną stronę. Kiedy masz T to nie masz B+E. A wobraźmy sobie - kategoria T upoważnia do prowadzenia zestawu o masie całkowietej do 12 ton a B+E tylko do 7 ton. I uwierzcie mi jako posiadasz prawa jazdy kat T, twierdze że jazda ciągnikiem z 2 przyczepami po drodze jest o wiele bardziej niebezpieczna niż jazda samochodem z lawetą
Rejestracja:10 gru 2006, 23:15 Posty: 187
GG: 0
Samochód: magnum 480
Lokalizacja: warszawa
Cytuj:
a B+E tylko do 7 ton
Kolego, chyba się trochę zapędziłeś, B+E to raczej do 3,5 t.
_________________ "spokojnego nie znam dnia, na dżdżo spalam pety dwa i herbaty tak jak trza nie posłodze
po asfalcie, czy przez piach, gładko, czy po kocich łbach, taki mi się trafił fach-życie w drodze"
W.Młynarski "Absolutnie"
Kolego, chyba się trochę zapędziłeś, B+E to raczej do 3,5 t.
B czyli samochód ciągnący do 3,5t + E przyczepa która ograniczona jest masą tego pojazdu (nie może jej przekraczać).
Prosty rachunek: 3,5 + 3,5 = 7 ton
Takie jest niestety ograniczenie, wiem że nie ma tego nigdzie napisane bo tez szukałem, ale kiedy robiłem prawo jazdy kat. C - miesiac temu instruktor(kompetenta osoba) tak mi powiedział, zresztą w starym prawku (tym książeczkowym) mój ojciec miał wbite ograniczenie do 12 ton, jeśli chcesz powyżej trzeba mieć C+E .. w praktyce jednak wygląda to tak ze Policja nie goni za to, raz mnie złapali - cały skład skałdał sie - ciągnik 5 ton + 2 przyczepy po 8 ton i nie czepiali sie mimo ze miałem tylko kategorie B i T
Rejestracja:10 gru 2006, 23:15 Posty: 187
GG: 0
Samochód: magnum 480
Lokalizacja: warszawa
3,5t to jest dmc zestawu auto+przyczepa Harry_man, zgodzę się, że przyczepa nie może być cięższa od auta
_________________ "spokojnego nie znam dnia, na dżdżo spalam pety dwa i herbaty tak jak trza nie posłodze
po asfalcie, czy przez piach, gładko, czy po kocich łbach, taki mi się trafił fach-życie w drodze"
W.Młynarski "Absolutnie"
kolego huberto jesli posiadasz prawo jazdy kat B+E to DMC całego zestawo może przekraczać 3,5 tony. Są dwa ograniczenia: auto ciągnące nie może przekraczać DMC 3,5t a DMC przyczepy nie może być większe nić DMC pojazdu ciągnącego
No nie wiem z tym traktorem. Dla mnie jeśli nie ma czegoś w przepisach, to nie ma tego w ogóle. Dla mnie to ograniczenie jest idiotyczne, bo statystyczny rolnik chyba nie jest pasjonatem transportu międzynarodowego (w ogóle jakiegokolwiek zazwyczaj), więc dlaczego żeby przewieźć dwie przyczepy czegoś tam, musi zdobywać prawo jazdy C, CE, skoro kodeks mówi wyraźnie, że "prawo jazdy kat. T uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą lub przyczepami i pojazdem wolnobieżnym". Nic tu nie ma o masie. Bardzo wątpię w jakieś ograniczenie tutaj...
_________________ A ja, jeżely pan pozwoly, z przyjemnością!!!
Endomorph Powiem tak: Na pewno było, dalej sie nie spieram bo rzeczywiście nie ma tego w kodeksie wiec masz rację mówiać że jeśli nie ma umocowania prawnego to nie ma wcale
Rejestracja:10 gru 2006, 23:15 Posty: 187
GG: 0
Samochód: magnum 480
Lokalizacja: warszawa
Matee
Dalej nie rozumiesz, kat E do B uprawnia tylko do tego, że przyczepa, którą ciągniesz może mieć DMC powyżej 750 kg(i powyżej 1 osi, ale tego nie jestem 100% pewien). Zastanów się, firma ma nowe zlecenie na stały transport 4 ton np. płyt wiórowych, więc jeśli byłoby tak, jak mówisz to wysłałaby kierowcę, który już tam pracuje(a ma B) na kurs B+E, a nie na C, bo taniej, a po drogach jeździłyby same Daily albo 208 z przyczepami, zamiast solówek.
Może ktoś podeprze tą sytuację, jeśli ma pod ręką kodeks, bo ja nie mam niestety aktualnego, a chciałbym mieć jasną tą sytuację.
_________________ "spokojnego nie znam dnia, na dżdżo spalam pety dwa i herbaty tak jak trza nie posłodze
po asfalcie, czy przez piach, gładko, czy po kocich łbach, taki mi się trafił fach-życie w drodze"
W.Młynarski "Absolutnie"
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 35 gości
Nie możesz tworzyć nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
Witaj. Na tej stronie używamy ciasteczek. Strona korzysta z plików
cookies w celu realizacji usług i zgodnie z §3
Polityki
prywatności. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na
ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki
przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
Wyrażam zgodę