MAN TGA 18.430
Ciężarówki opatrzone napisem "D20 common rail" wzbudzają powszechne zainteresowanie. Znakiem rozpoznawczym nie jest jednak tych kilkanaście liter umieszczonych pod przednią szybą, lecz odgłosy wydobywające się spod kabiny. Tajemniczo brzmi także 1,5 mln km do pierwszego remontu, o których zapewnia producent, i niskie zużycie paliwa - sprawdzimy.
TGA 18.430 jest ciągnikiem siodłowym należącym do pojazdów testowych spółki MAN-Star. Wcześniej był on użyczany zainteresowanym ich kupnem, a do nas dotarł z przebiegiem ponad 50 000 km. Jego wyposażenie wykracza poza standardy przewidziane na polski rynek. Obok silnika o mocy 430 KM ciągnik otrzymał 12-biegową skrzynię z automatycznym sterowaniem TipMatic, ESP, ACC, LGS, BrakeMatic i Intarder. Do tego podpięliśmy naszego Wieltona, jak zwykle obciążonego 25 tonami balastu, i wyruszyliśmy na znaną wszystkim trasę.
Dane techniczne ciągnika siodłowego MAN TGA 18.430
Silnik 6-cylindrowy, rzędowy w ukł. pionowym, górny wałek rozrządu, turbodoładowany z chłodzeniem powietrza doładowującego i recyrkulacją spalin EGR
typ D2066LF01, Euro-3
ilość zaworów/cylinder 4
pojemność skokowa 10,518 l
średnica/skok 120/155 mm
stopień sprężania 19 : 1
system wtrysku paliwa wtrysk bezpośredni, common rail
moc/obr. 316 kW (430 KM) przy 1900 obr./min
moment obrotowy/obr. 2100 Nm /1000 - 1400 obr./min
akumulatory 2 x 175 Ah
alternator
typ 28 V 100A
skrzynia biegów
typ ZF 12 AS 2301 OD (dwunastobiegowa, dwa wsteczne), sterowanie TipMatic, Intarder
rozpiętość przełożeń 12,33 : 0,78
sprzęgło
typ MFZ 430, suche jednotarczowe
osie i ich zawieszenia
przednia VOK-08, resory paraboliczne, stabilizator, nośność techniczna 8000 kg
tylna HY-1350, 4 miechy powietrzne, nośność techniczna 11 500 kg, przełożenie przekładni głównej i = 3,70,
przekładnia kierownicza ZF 8098 Servocom, zmienne przełożenie (17 - 20 : 1)
układ hamulcowy EBS, ESP, dwuobwodowy ABS, hamulce tarczowe, wentylowane na przedniej i tylnej osi
hamulec silnikowy EVB, dławienie wylotu spalin,
ogumienie Michelin
przód 315/70 R 22,5 Energy XZAA2
tył 315/70 R 22,5 Energy XZDA2
rozstaw osi 3600 mm
kabina XXL, zawieszona pneumatycznie
Etapy testu
droga pomiędzy bramkami Kraków - Katowice (roboty drogowe)
dystans 50 km
śr. zuż. paliwa 29,6 l/100 km
śr. prędkość 78,9 km/h
temp. 10°C
droga ekspresowa Katowice - Częstochowa
jest w ciągłej przebudowie, a liczne utrudnienia (korki) uniemożliwiły przeprowadzenie testu
droga pomiędzy bramkami Katowice - Kraków (roboty drogowe)
dystans 50 km
śr. zuż. paliwa 31,8 l/100 km
śr. prędkość 76,9 km/h
temp. 10°C
średnio łącznie z postojami i dojazdami
dystans 104 km
śr. zużycie paliwa 32,5 l/100 km
próba górska, droga krajowa Kraków - Nowy Targ
dystans 71 km
śr. zuż. paliwa 55,3 l /100 km
śr. prędkość 58,3 km/h
temp. 10°C
próba górska, droga krajowa Nowy Targ - Kraków
dystans 71 km
śr. zuż. paliwa 33,9 l/100 km
śr. prędkość 62,6 km/h
temp. 10°C
średnia z próby górskiej łącznie z postojami i dojazdami
dystans 142 km
śr. zużycie paliwa 44,7 l/100 km
źródło :::
http://www.polskitraker.pl