Łukasz - na wiele rzeczy z "silnikiem" mogę sobie pozwolić z uwagi na znajomość trasy i starałem się eksperymentować. Tak, jak pisałem Ci kiedyś w P-W jak dojść do niezłych wyników przy samym rozpędzaniu - przekonaliście się
Do jakiej prędkości... hmmm zależy od przełożenia, ale taką "moją magiczną granicą" jest prędkość ok. 65 km/h.
Co do uwag Twojego taty - pewnie słusznie zwrócił Ci uwagę, bo ja sam widząc, że obroty zaczynają dość szybko lecieć i np. z 8H na 8L pozwalam sobie na redukcję przy ok. 1150 obr/min to już redukcja z 8L na 7H jest stosunkowo wcześniej, bo przy ok. 1250 obr/min. A to z prostego powodu - czas zmiany przełożenia jest dłuższy z uwagi na wyrównanie prędkości w skrzyni biegów przy przejściu z 8 na 7 - no i sam ruch lewarkiem też jest dłuższy od "kopnięcia" w sprzęgło przy "połówce". Wiadomo, jeśli podejście jest dość strome, to nie bawię się w połówki, ale idę o cały bieg od razu, tak, żeby obroty silnika "wpadły" w granicę 1500 - 1600 obr/min.
A tak na marginesie - czy któryś z Forowiczów dysponuje może charakterystyką zewnętrzną silnika w DAF-ie XF 105.410? Próbowałem kontaktować się z przedstawicielstwem DAFa w Polsce, ale w kulturalny sposób powiedzieli mi "spadaj pan".