wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://harnas.wagaciezka.com/ |
|
Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? http://harnas.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=32838 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | chichita [ 14 paź 2011, 20:30 ] |
Tytuł: | Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Witam. Mam pytanie czysto techniczne. Dlaczego kazdy kierowca rusza z dwójki, nie z jedynki. Dlaczego automat np As-tronic w Dafie równiez załacza do ruszania bieg numer 2? Czy to zależy od budowy skrzyni biegów? Od smarowania? Zdaje sobie sprawe, ze współczesne ciezarówki maja wystarczajacy moment i wytrzymałe sprzegło, aby ruszyc z trójki, lecz kazdy kierowca jako bieg z miejsca wybiera dwójke. |
Autor: | BartekDSW [ 14 paź 2011, 20:51 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
O jeździe ciężarówką wiem tyle co prawiczek o orgiach seksualnych, czyli, że jest, jest fajne i nic ponadto - ale wg mnie to po prostu kwestia 'krótkiej jedynki', która często służy do manewrowania załadowanym zestawem. Znajomy mechanik opowiadał ostatnio zresztą, że w Sprinterze miał podobnie - jedynka była tak krótka, że na pusto jej praktycznie nie używał, miał 6 biegową skrzynie, ale nie wiem dokładnie jaki model i ile koni. |
Autor: | Mr.X [ 14 paź 2011, 20:52 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Co kierowca, to inny zwyczaj. Jeden rusza z dwójki, inny z trójki. Ja załadowany ruszałem 2,5 -> 4,5 i dopiero duża. Czasami jak teren pochyły to 3 -> 5, na pusto tak samo (mowa o skrzyni 8 plus połówki). Pierwszy bieg przydaje się wtedy, gdy staniesz pod górę załadowanym zestawem z jakiegoś powodu i nie dajesz rady ruszyć z dwójki ;] lub w innym nieznanym mi z doświadczenia przypadku ;] |
Autor: | chichita [ 14 paź 2011, 21:00 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Ja kiedys słyszałem, ze w niektórych samochodach ciężarowych lub autobusach jedynka była szybszym biegiem niz dwójka. Tez mnie to dziwi. Jesli jedynka jest krótka to dlaczego nie przeszkoczyc tego w ten sposób 1 - > 3.5 i wysoka skrzynia? W instrukcji samochodu tez zalecane jest ruszanie z dwójki? |
Autor: | Gośc [ 14 paź 2011, 22:03 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Bo ruszając z 1,zanim wrzucisz 3 to samochód zdąży się zatrzymać... |
Autor: | Luka [ 14 paź 2011, 22:47 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
W ostatnim czasie producenci ciężarówek prowadzą swego rodzaju kampanie, również za pośrednictwem czasopism branżowych, aby ruszać z niskich biegów. Koronnym argumentem jest temperatura sprzęgła przy ruszaniu, co ma bezpośredni wpływ na jego trwałość.Zwłaszcza porównuje się temperatury między "niską" 2, a "wysoką" 1 (niestety nie mam teraz pod ręką żadnego takiego artykułu, skąd mógłbym przytoczyć powyższe dane), na korzyść tej drugiej. W ciężarówkach na ogół biegi są krótkie - za to jest ich dużo. Natomiast jedynka nie może być szybsza od dwójki. Teoretycznie pewnie może, ale nie miałoby to sensu. Jest mocniejsza, ale za to wolniejsza. |
Autor: | Miodzik [ 15 paź 2011, 12:55 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Z tego co słyszałem zaleca się używania pierwszego biegu tylko do tego aby bujnąć auto tzn. żeby koła zaczęły się toczyć i dalej już wyższe biegi. Chyba mówili o tym w telewizji przy okazji eco-drivingu ale gdzie to nie pamiętam. Pozdrawiam. |
Autor: | Damian23 [ 15 paź 2011, 15:43 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Cytuj: Z tego co słyszałem zaleca się używania pierwszego biegu tylko do tego aby bujnąć auto tzn. żeby koła zaczęły się toczyć i dalej już wyższe biegi. Chyba mówili o tym w telewizji przy okazji eco-drivingu ale gdzie to nie pamiętam.
Pozdrawiam. Ciężarówke aby bujnoc zaczynamy od 2-3 biegu zalezy jaka skrzynia 1 jest zbyt krodka uzywa sie jej do ruszania pod stroma gorke badz do bardzo wolnej jazdy rzdko uzywany bieg |
Autor: | Jaccu [ 15 paź 2011, 18:35 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Cytuj: Cytuj: Z tego co słyszałem zaleca się używania pierwszego biegu tylko do tego aby bujnąć auto tzn. żeby koła zaczęły się toczyć i dalej już wyższe biegi. Chyba mówili o tym w telewizji przy okazji eco-drivingu ale gdzie to nie pamiętam.
Pozdrawiam. Ciężarówke aby bujnoc zaczynamy od 2-3 biegu zalezy jaka skrzynia 1 jest zbyt krodka uzywa sie jej do ruszania pod stroma gorke badz do bardzo wolnej jazdy rzdko uzywany bieg |
Autor: | ZiPi [ 15 paź 2011, 19:44 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Jeśli o mnie chodzi, to ( Scanią 124 - 6 biegów z połówkami ) przy pełnym obciązeniu ruszam z 1 biegu, bo szkoda sprzęgła. Cytuj: 1 jest zbyt krodka uzywa sie jej do ruszania pod stroma gorke badz do bardzo wolnej jazdy rzdko uzywany bieg
do tego słuzy bieg L ( od angielskiego LOW - powoli ) .
|
Autor: | chichita [ 15 paź 2011, 20:56 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Dzieki za wyjasnienie Prosto i zwięźle. |
Autor: | Iceferno [ 15 paź 2011, 21:57 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Bardzo rzadko ruszam z jedynki. Raz tylko jak miałem załadowane śmieci full (24 tony) i akurat wyjazd z firmy rozpoczynał się 12% podjazdem na długości kilometra użyłem połówki jedynki. Nie było szans ruszyć z innego biegu. Rozpędzanie po płaskim terenie lub nawet na niewielkim wzniesieniu można spokojnie zaczynać od 2 lub połówki 2 nawet z 24 tonami. Na pusto i 3 wystarczy ( auto to Scania). |
Autor: | Misztal [ 18 paź 2011, 19:02 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
W nowych autokarach Mercedes Tourismo na desce rozdzielczej jest naklejona naklejka, która mówi:"Ruszać z miejsca tylko z 1 biegu". |
Autor: | Edler [ 18 paź 2011, 19:33 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Cytuj: do tego słuzy bieg L ( od angielskiego LOW - powoli ) . Mi na prawku mówili że ruszamy z 1 ale nawet do pół sprzęgła byle koła drgnęły i przepinamy na 2 i dalej lecimy jak kto uważa |
Autor: | Bauer [ 20 paź 2011, 11:26 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Sprawa jest prosta. 1 bieg jak już większość mówiła, służy do ruszania pod górkę gdy jest się załadowanym, przy powolnym manewrowaniu pojazdem, bądź w korkach gdy tempo jest ślimacze. Można ruszać z 1 na płaskim terenie ale nie jest to konieczne gdyż samochód bez problemu poradzi sobie z ruszaniem na 2 biegu. U Mojego taty sprawa jest rozwiązana za pomocą komputera. Gdy podczas ruszania wrzuci za wysoki bieg komputer zasygnalizuje to na panelu komputera. A jeśli nie zmieni się biegu po tym komunikacie komputer odcina gaz i wyrzuca bieg, zmuszając Nas tym samym do wrzucenia niższego biegu. Służy to temu by oszczędzać sprzęgło. PS. Sprawa podobnie ma się z busami. Na pusto również rusza się z dwójki. Załadowany, pod górkę masz ten "dodatkowy" 1 bieg by móc się rozbujać. |
Autor: | Użytkownik usunięty [ 20 paź 2011, 12:26 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Cytuj: PS. Sprawa podobnie ma się z busami. Na pusto również rusza się z dwójki. Załadowany, pod górkę masz ten "dodatkowy" 1 bieg by móc się rozbujać.
Można tak robić, szczególnie jak to nie jest twój samochód. Zadziwiający jest fakt, że mój ojciec po ponad 10 latach jazd busami wszelkie maści zawsze rusza z jedynki, chociaż mógłby z dwójki jak mówisz. Sądzę, że jest to podyktowane tym, że sam płaci za sprzęgło i woli ruszyć wolniej, niż robić sobie kolejny, szybszy wydatek, bo jednak różnica jest pomiędzy długością użycia pół sprzęgła na jedynce i dwójce. A przypominam, że to właśnie wtedy wychodzi największe tarcie tarczy sprzęgła i właśnie wtedy się ono zużywa. Więc nie, nie trzeba ruszać z jedynki, np. gdy tata jest producentem sprzęgieł, jeździjcie sobie i na ostatnim biegu i rozpędzajcie się na pół sprzęgle przez pół miasta. W każdym innym przypadku należy minimalizować zużycie elementów eksploatacyjnych - hamulców, właśnie sprzęgła czy elementów zawieszenia.Przypomina mi to trochę pytanie, czy należy zwolnić przed przejazdem przez próg spowalniający ? Nie, nie trzeba, przecież zawieszenie po coś jest, prawda ? Jednak zadziwiające jest, że większość osób w osobówkach jednak hamuje, bo szkoda fury. Postawcie się w roli właściciela pojazdu, który płaci za wszystko, wtedy dopiero się okazuje, że jednak nie warto ruszać z wysokiego biegu, przeskakiwać progów, czy hamować jak Krzysiu Hołowczyc. |
Autor: | Lotnik66 [ 23 paź 2011, 14:18 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Cytuj: W ostatnim czasie producenci ciężarówek prowadzą swego rodzaju kampanie, również za pośrednictwem czasopism branżowych, aby ruszać z niskich biegów. Koronnym argumentem jest temperatura sprzęgła przy ruszaniu, co ma bezpośredni wpływ na jego trwałość.Zwłaszcza porównuje się temperatury między "niską" 2, a "wysoką" 1 (niestety nie mam teraz pod ręką żadnego takiego artykułu, skąd mógłbym przytoczyć powyższe dane), na korzyść tej drugiej.
Jakiż to miałoby sens dla koncernów np Mercedes lub Scania ? W ciężarówkach na ogół biegi są krótkie - za to jest ich dużo. Natomiast jedynka nie może być szybsza od dwójki. Teoretycznie pewnie może, ale nie miałoby to sensu. Jest mocniejsza, ale za to wolniejsza. Troche wątpliwe bo przecież oni zarabiają masę na częsciach zamiennych. Cytuj: Cytuj: Cytuj: Z tego co słyszałem zaleca się używania pierwszego biegu tylko do tego aby bujnąć auto tzn. żeby koła zaczęły się toczyć i dalej już wyższe biegi. Chyba mówili o tym w telewizji przy okazji eco-drivingu ale gdzie to nie pamiętam.
Pozdrawiam. Ciężarówke aby bujnoc zaczynamy od 2-3 biegu zalezy jaka skrzynia 1 jest zbyt krodka uzywa sie jej do ruszania pod stroma gorke badz do bardzo wolnej jazdy rzdko uzywany bieg Cytuj: Cytuj: Cytuj: Z tego co słyszałem zaleca się używania pierwszego biegu tylko do tego aby bujnąć auto tzn. żeby koła zaczęły się toczyć i dalej już wyższe biegi. Chyba mówili o tym w telewizji przy okazji eco-drivingu ale gdzie to nie pamiętam. Pozdrawiam. Ciekawe, ja też dostanę pałę od Ciebie ? Prosze..... |
Autor: | slimmm_ns [ 23 paź 2011, 15:17 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
dywagujecie ... rozmyślanie różne teorie... a nikt nie wpadł na pomysł że samochodu nawet tego samego producenta i typu... mają kilka wersji mostów napędowych i skrzyni biegów... czy nawet by podstawy: skrzynia 8+ połówki i skrzynia 6+ połówki ... generalnie nieraz widzę jak kierowcy biorą sobie za punkt honoru aby z ładunkiem ruszyć z jak najwyższego biegu... dla mnie sprawa prosta ruszanie z ładunkiem zawsze z 1 biegu . dodam ze poza styczności z manuałami jeżdżę na I- SHIFT-cie i tam z ładunkiem skrzynia praktycznie zawsze do ruszania używa 1 biegu. |
Autor: | Patryg [ 23 paź 2011, 15:45 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
U mnie w manie 12.224 kierowcy od zawsze ruszają z 3 nawet z 4 jak jest delikatny kąt nie wiem czy jest to dobre dla sprzęgła i skrzyni ale auto zrobiło już pól mln w takim systemie jazdy i sprzęgło nie było wymieniane co prawda skrzynia delikatnie wibruje na dolnej skrzyni i ten kierowca który jest teraz pomija biegi tzn rusza z 3 zaraz 5 7 i 8 zwracałem uwagę ojcu Jedak od twierdzi ze kierowca z 20 letnim stażem wie co robi |
Autor: | paweltruck [ 02 lip 2013, 14:06 ] |
Tytuł: | Re: Dlaczego cieżarówką rusza sie z dwójki, nie z jedynki? |
Pierwszy bieg przydaje się (tak jak wspomniał Mr.X) do ruszania pod górkę załadowanym zestawem. |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |