Strona 28 z 45 [ Posty: 887 ] Przejdź na stronę Poprzednia 126 27 28 29 3045 Następna
Autor
Wiadomość

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 kwie 2014, 20:51
Posty: 1884

Pawełeczek, ale jak nie ma innej opcji, bo uchwyty wypadają gdzieś na laczeniach palet, to inaczej się nie da. Fajne są te naczepy co mają pasy przesuwane i można je łapać w każdym punkcie, bi tak to lipa.

Sent from my GT-I9100


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6327
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
...Jak ten jeden pas po środku zabezpieczy towar?
Największe siły działające na te rolki są skierowane ku czołu naczepy (hamowanie)...
no tak, ale tutaj się kłania wiedza i zrozumienie tego czym jest zabezpieczenie ładunku, a nie stosowanie zabezpieczenia intuicyjnie.

otóż, zabezpieczenie ładunku to niwelowanie sił z jakimi ładunek będzie działa podczas jazdy.
a te siły to:
- 0,8 masy ładunku w kierunku do przodu,
- 0,5 masy ładunku na boki i do tyłu.

z tego wynika, że rolki z blachą o masie 23900 kg będą wywierać największą siłę do przodu 19120kg i to nią trzeba zniwelować.

kolejną sprawą jest to, że kierowcy znają jedną tylko metodę zastosowania pasa i tą najmniej wydajną.
a mamy takie metody bezpośrednie i pośrednie.
metoda na zdjęciu Obrazek poprzez opasanie, jest metodą pośrednią więc przeciętny pas o odporności na rozrywanie 2-2,5t maksymalnie napięty zabezpiecza przed przesunięciem się do przodu z siłą około 400kg (bez mat przeciwpoślizgowych).
na zdjęciu zastosowano 9 pasów, a więc 9x400kg= 3600kg, a co z resztą ponad 15t?
aby skutecznie zabezpieczyć stosując pasy tą metodą należałoby użyć 49 pasów. i to jest najczęstsze w Niemczech. kontrolujący widząc jedno zastosowanie pasa zakłada, że kierowca nie potrafi użyć pasów inną metodą i tą zastosowaną nakazuje powielić, mimo że tą ilością pasów można by zabezpieczyć ten ładunek z powodzeniem.

a no można zastosować pasy troszeczkę jak dies_nefastus na pierwszym rysunku, (a to nazywa się nałożenie czołowe) ale wszystkie zaczepić do tyłu.
wtedy pas nie dociska do podłogi, ale ciągnie do tyłu i zabezpiecza z siłą swojej odporności na rozrywanie.
9 rolek zaczepionych do tyłu to 9x2t=18t i to już jest prawie wystarczające.
zostają nam 3 pasy z 12 standardowych na wyposażeniu, więc również przez nałożenie, ale zaczepiamy je do przodu.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 sie 2013, 11:02
Posty: 130
Samochód: TGA
Lokalizacja: Kraków

Nie zaczepiałem pasów w inny sposób gdyż nie mam żadnych oczek w naczepie tylko pas należy złapać o ramę/podłogę naczepy i obawiałem się że pasy po prostu zsuną się gdy będą zaczepione pod kątem.

Dzięki za odpowiedzi Panowie ;)


Tytuł: Re:
Post Wysłano: 13 cze 2014, 21:56

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 lut 2014, 22:26
Posty: 23

Cytuj:
nie jest to takie powierzchowne, bo jest tam część teoretyczna ze wzorami i jest też dołączona taka tarcza do obliczania ilości pasów i sposobu zamocowania ładunku.
jeżeli ktos umie to elegancko zeskanować i umieścić w publicznym miejscu, aby inni korzystali mogę wysłać.
mam jeszcze adres internetowy, ale w pracy i w poniedziałek wyślę.

ogólna zasada jest taka, że towar na skrzyni ładunkowej ma być zabezpieczony w taki sposób, aby było to bezpieczne.
oczywiście specyfika towaru powoduje różne odmienności zabezpieczeń.

jeżeli chodzi o cegły na paletach to zależy jak są pakowane te palety, jeżeli są spinane taśmami, lub zgrzewane folią termokurczliwą wystarczy naczepa burtowa bez zabezpieczeń, lub firanka z burtami. natomiast w przypadku, gdy palety są opięte folią sterch to na firanie muszą być pospinane.
pasy mają oczywiście certyfikaty i są one na banderolach przy zamkach.
co do przekłądek między paletami to nawet przy przewozach ADR nie są wszędzie wymagane.

ale może zacznijmy od tego: jakie kto zna środki do zabezpieczania ładunków, a dopiero potem będziemy wyjaśniać do czego one służą.
Kolego z tymi cegłami i burtami to się z tobą nie zgodzę w kwietniu ubiegłego roku mój kierowca dostał za to mandat od ITD miał na naczepie burtówce 20 palet spięte było 6 ostatnich i 4 pierwsze pozostałe stały nie spięte kierowca był 100 % pewny że jeśli jest naczepa burtowa to nie trzeba spinać. Ja też byłem o tym przekonany no ale pan inspektor skutecznie nam to uświadomił że jest inaczej. Sprawa poszła już w niepamięć ale do dziś mam ciutke wątpliwości czy pan inspektor miał racje?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 mar 2011, 20:10
Posty: 654
Lokalizacja: Poznan

Burta, a burta nie ma się co oszukiwać aluminiowe burty jakie są w przyczepie naczepie cudów nie są w stanie wytrzymać, przy kolizji się to wszystko wysypie, co innego jeśli mamy coś takiego na pace ze stalowymi burtami coś jak przyczepy budowlane, które są o wiele masywniejsze wtedy moim zdaniem jest inna rozmowa.

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=7ryGYWs ... r_embedded


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6327
Lokalizacja: Wrocław

pojazd, a więc również naczepa, aby była dopuszczona do sprzedaży musi mieć homologację, czyli spełniać pewne wymagania, a więc ściana przednia musi wytrzymać nacisk 5t, burty 1,44t, burta tylna 3,1t.
jednak aby uznać zniwelowanie takich wartości przez skrzynię ładunkową muszą być zachowanie luzy nie mniejsze niż: 5cm z przodu i 15cm sumarycznie po bokach oraz 15cm do tylnej ściany.
ponieważ ładunek jeżeli już ruszy się do przodu to po przebyciu nawet niewielkiego odcinka rozbuja się i uderzy w ściankę z dużo większą siłą.

normy zabezpieczania ładunku spełniają się tylko podczas normalnej jazdy, w razie wypadku żadne zabezpieczenie nie utrzyma ładunku.

co do palety z cegłami, jeżeli waży ona załóżmy 1t, to będzie wywierała nacisk do przodu 0,8t i na boki oraz do tyłu po 0,5t.
jeżeli jednak podłożymy pod palety gumy przeciwpoślizgowe, to będzie wystarczające, aby paleta nie przesunęła się na boki i do tyłu, ale do przodu jeszcze może, więc albo będzie trzeba je oprzeć o przednią ścianę, a potem jedna o drugą, albo zabezpieczyć pasami.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 sie 2012, 14:41
Posty: 2691
Samochód: F90 19.362
Lokalizacja: SY

Cytuj:
Burta, a burta nie ma się co oszukiwać aluminiowe burty jakie są w przyczepie naczepie cudów nie są w stanie wytrzymać, przy kolizji się to wszystko wysypie, co innego jeśli mamy coś takiego na pace ze stalowymi burtami coś jak przyczepy budowlane, które są o wiele masywniejsze wtedy moim zdaniem jest inna rozmowa.
Chyba nawet w tym temacie byly zdjecia z awaryjnego hamowania ciągnika+naczepy z dachówką która posypała sie jak domino dlatego nie mozna generalizowac ze "budowlanka" jest stabilna, cegły które sa szescianami i dobrze zgrzane folia bedzie sie ladnie trzymac ale juz cos innego moze byc delikatne jak porcelana.

_________________
"Zawsze choć przez chwile chciałem jeździć TIRem"


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 wrz 2010, 11:55
Posty: 3323
Lokalizacja: eu

Cytuj:
w razie wypadku żadne zabezpieczenie nie utrzyma ładunku.
I tu się z Tobą nie zgodzę. Auto z mojej firmy po zajechaniu mu drogi przez osobówkę "położyło" się na autostradzie i zrobiło parę piruetów.
20t rur stalowych (Kto ładował w Karvinie na rudych Armadach ten wie jakie rury :) ) zostało na naczepie, mimo że ta leżała w rowie na boku. Ale to tylko dlatego, ze kierowca nie żałował czasu na zabezpieczenie ładunku, i prócz tego, ze pospinał te rury 10 pasami, to założył w dwóch lub trzech miejscach pas dookoła samego ładunku i spiął go "ze sobą" dociskając rury w jedna kupę.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

A ja mam pytanie jak zabezpieczać tego typu ładunki:
Obrazek

Towar ładowany w poprzek samochodu. Niestety, nie można lub się nie da zabezpieczyć go w poprzek samochodu. Punkty kotwiczenia pasów po bokach skrzyni ładunkowej.

Towar może być zsunięty do siebie, jak również przesunięty do przedniej burty. Nie w tym rzecz. Chodzi mi o to jak go "złapać"?


Użytkownik

Online

Online

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

Cytuj:
A ja mam pytanie jak zabezpieczać tego typu ładunki:


Towar ładowany w poprzek samochodu. Niestety, nie można lub się nie da zabezpieczyć go w poprzek samochodu. Punkty kotwiczenia pasów po bokach skrzyni ładunkowej.

Towar może być zsunięty do siebie, jak również przesunięty do przedniej burty. Nie w tym rzecz. Chodzi mi o to jak go "złapać"?
w mojej ocenie tak zapakowany towar ""Niestety, nie można lub się nie da zabezpieczyć go w poprzek samochodu. "" nie jest właściwie przygotowany i zabezpieczony do transportu, a to należy do obowiązków nadawcy ty jako przewoźnik masz tylko zabezpieczyć by ten towar nie spadł (lub się samoistnie nie przesunął) z pojazdu. jeżeli nie da się zabezpieczyć towaru poprzez zamocowanie "w poprzek pojazdu" czyli pasami od góry to trzeba zrobić skrzynię drewnianą, którą będzie można skutecznie zamocować do pojazdu.
kiedyś zdarzyło mi się wieźć maszyny szwalnicze na potężnych drewnianych podstawach 15- 20 cm wysokości, które z góry były wyłącznie osłonięte folią na pytanie u załadowcy jak zabezpieczyć pokazano mi rysunek na którym miejsce mocowania pasów przebiegało przez podstawę.tak zrobiłem i nawet w trakcie kontroli w D nie było problemów oczywiście dokument o sposobie zabezpieczenia znajdował się w papierach transportowych.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6327
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
A ja mam pytanie jak zabezpieczać tego typu ładunki:...
zabezpieczanie ładunku to niwelowanie sił jakie ładunek będzie wywierał podczas jazdy.

a żeby to wiedzieć, trzeba znać wagę ładunku.
bez tego nie ruszymy dalej.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

Przyjmijmy na potrzeby przykładu 1000-1500 kg jedna "paczka", ilość paczek 4 szt.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6327
Lokalizacja: Wrocław

sumarycznie 4t - 6t.
ładunek będzie naciskał do przodu 0,8 masy - 4t.
na boki i do tyłu 0,5 masy - 3t.

jeżeli przesuniemy ładunek do przodu nie przeciążymy osi napędowej.
jeżeli podłożymy maty przeciwpoślizgowe zniwelujemy tylko siły działające na ładunek na boki i do tyłu.
ściana przednia skrzyni ładunkowej musi wytrzymać nacisk 5t.

a więc przesuwamy te skrzynie/paczki do ściany przedniej naczepy/pojazdu, podkładamy maty przeciwpoślizgowe i następne paczki/skrzynie dostawiamy do poprzedniej opierając o siebie.

tak więc nawet nie trzeba żadnych pasów.

ps. ja bym dla spokoju założył na tył stopbarę i to byłoby wystarczające nawet dla BAG.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

Tylko tutaj wyszedł defekt rozpatrywania konkretnego przypadku, kiedy ja szukam ogólnej zasady, żeby sobie poradzić bez względu na sytuację.

Przykład, który podałem to cała ładowność pojazdu i niemalże cała powierzchnia skrzyni ładunkowej. Aby to rozważanie miało sens dla CS+naczepa musielibyśmy zmienić masę i gabaryt ładunku. Mianowicie:
- masa jednej "paczki" - 8t
- długość jednej "paczki" - 3m


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 04 gru 2005, 20:01
Posty: 2604
Samochód: Szybki
Lokalizacja: Szczecin

Widziałem kiedyś w internecie coś w rodzaju "szelek" z pasów transportowych, zakładanych na narożniki ładunku, które dociągały jednocześnie do dołu i do przodu skrzyni ładunkowej. Nie wiem jak to się fachowo nazywa, ale na moje oko zdałoby to egzamin.

_________________
Przyłożenie zewnętrznego silnego magnesu do czujnika ruchu (impulsatora) zamontowanego przy skrzyni biegów skutkuje wyrównaniem pola elektromagnetycznego w cewce nadajnika, a w rezultacie prowadzi do tego, że tachograf otrzymuje sygnał odpowiedni dla pojazdu nieruchomego.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6327
Lokalizacja: Wrocław

masa sumaryczna to 24t.
a więc nie można przeciążyć osi napędowej i trzeba jakoś rozmieścić ładunek z głową.
oczywiście ważne jest jeszcze po jakich drogach będziesz jechał, jaki będzie dopuszczalny nacisk na oś.
długość skrzyń w sumie to 12m, a więc mamy jeszcze trochę miejsca (długość naczepy 13,6m).

24t będzie naciskać do przodu z siłą 0,8 masy, a więc 19t i to trzeba zniwelować.

przypinanie do podłogi nie ma sensu, bo opasanie to najmniej wydajna metoda, gdyż jeden pas standardowy o wytrzymałości 2,5t powstrzymuje przed przesunięciem z siłą 400kg, a więc trzeba byłoby użyć 47 pasów.

ale można to zrobić tak:
ustawiamy skrzynie jedne za drugimi używając mat przeciwpoślizgowych, pierwsza opiera się o ścianę przednią przez euro paletę, a następne przedzielamy paletami. na pierwszą paletę zakładamy dwa pasy poprzez nałożenie czołowe (to jest metoda bezpośrednia, więc pas powstrzymuje z siłą równą wytrzymałości na rozrywanie - 2,5t), na następne palety po pasie, a ostatnią nakładamy pas przez opasanie.
Obrazek

teraz zsumujmy:
ściana przednia niweluje 5t, 5 pasów poprzez nałożenie czołowe 5x2,5=12,5t i jeden pas przez opasanie 0,4t, czyli razem 18t.
można podwoić jeden pas na drugiej skrzyni poprzez nałożenie czołowe i to będzie już ponad wystarczające zabezpieczenie.

jeżeli jednak chcemy osunąć te skrzynie do tyłu, aby nie przekroczyć nacisku na oś, gdy będziemy jechać po drogach wojewódzkich, wtedy ścianę przednią (jej siłę) musimy zastąpić dwoma pasami przez nałożenie czołowe na drugiej i trzeciej skrzyni.

47 pasów poprzez opasanie zastąpiliśmy 5 przez nałożenie czołowe i 4 paletami.

uwaga! nie można do jednego ucha w podłodze przypinać więcej niż jednego pasa. niecechowane punkty mocowania w podłodze pojazdu ponad 12t DMC wytrzymują do 2,5t, czyli jeden pas.

ps. Luka nie ma zasady ogólnej, zabezpieczanie ładunku, to niwelowanie sił z jakimi będzie oddziaływał ładunek podczas jazdy, a więc równanie matematyczne, czyli każdy przypadek trzeba rozpatrywać osobno.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

I teraz się zgadza ;)

A co z siłami bocznymi? Wystarczy niwelacja za pomocą np. mat przeciwpoślizgowych?
No i musimy wyrzucić ostatni pas założony przez opasanie, bo ładunek uległby w ten sposób uszkodzeniu. Zastąpiłbym to zabepieczenie przez takie samo jak pozostałe, tylko od tyłu.

Bajzelku - chodzi o takie oplecenie krawędzi(górnej przedniej, lub górnej tylnej) i "odciągi"? Dobry pomysł, ale nigdy się z tym nie spotkałem w praktyce, choćby na zdjęciu, tylko rysunek schematyczny. Jakby ktoś miał takie zdjęcie, to chętnie bym zobaczył jak to wygląda.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 wrz 2010, 11:55
Posty: 3323
Lokalizacja: eu

Cytuj:
Jakby ktoś miał takie zdjęcie, to chętnie bym zobaczył jak to wygląda.
http://i.imgur.com/4aQ8NsB.jpg
Takie coś?
Oplot taśmą 1000 daN.
Waga maszyny ~ 5000 kg


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5995

Tak, dzięki Karol. :) Rozumiem, że zamiast taśmy można wykorzystać "zwykły" pas?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

a co z przewozem 24 ton wody mineralnej w butelkach po dwie palety w rzędzie (34 palety)?

Zniwelować należy siłę 19 ton do przodu, na naczepie praktycznie nie mamy żadnego luzu.
Zabezpieczenie tego ładunku wydaje się nierealne. Jeździłem tak i możliwe, że jeszcze pojeżdżę, ale wcale mi się to "zabezpieczenie" poprzez belkę z tyłu nie podoba.

Przy mocniejszym hamowaniu ta woda jest w kabinie.
Tempo takich przerzutów właściwie w ogóle nie zakłada czasu na zabezpieczanie ładunku, gdyż założenie belki z tyłu jest rzekomo wystarczające.

Kto odpowie jeśli przy hamowaniu rozleci się naczepa, uszkodzi ciągnik, a co gorsza ktoś ucierpi?
Załóżmy wersje z kolizją i bez. z ofiarami i bez.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 28 z 45 [ Posty: 887 ] Przejdź na stronę Poprzednia 126 27 28 29 3045 Następna


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: