Cytuj:
jak rozumiem ściany przednie z kodem XL wytrzymują nacisk np. palet o określonym współczynniku tarcia o podłogę do wartości x czyli np. 7,5 tony - wtedy nie potrzeba mocowania pasami - jak to sie ma do sił jakie moga występować przy braku mocowania dla takiego ładunku na boki?
Pojazd z certyfikatem XL musi wytrzymać:
-nacisk na przednią ścianę równy 50% ładowności
-nacisk na bok równy 40% ładowności
-nacisk na tylną ścianę/drzwi równy 30% ładowności
Przyjmijmy że DMC naczepy to ok. 35 ton (dop. nacisk na osie+dop. nacisk na siodło). Tara wynosi 8 ton. Ładowność naczepy w papierach to ok 27 ton.
Ładunek palet o masie 7,5 tony. Współczynnik tarcia drewno-drewno wynosi 0,2. 0,8 x 7,5t=6t. Nacisk ładunku w kierunku poprzecznym do kierunku jazdy wynosi 50%. 50%x6t=3t. Ładunek wywołuje nacisk na bok o sile 3t.
40%x27t=10.8t. Naczepa wytrzymuje nacisk na bok równy 10,8t pod warunkiem że ładunek przylega do niego na całej powierzchni. 3:10.8=27% Wymiary boku naczepy to 13.6x2.7m. 27%x13.6x2.7=9.91m2. Oznacza to że bok przejmie w pełni siły poprzeczne pod warunkiem że ładunek oprze się o niego na powierzchni równej 9.91m2 lub większej. Tak ja to widzę.
Cytuj:
Jako prosty chłop powiem, żebyś zaczepił pas z boku za zabudowę (ceownik) w takim miejscu jaki Ci pasuje.
Możesz zapinać się o elementy nośne pojazdu pod warunkiem że masz przy dupie papiery od producenta określające dopuszczalną wytrzymałość tych elementów. W przypadku ceownika bocznego będzie to np. x daN(kg) z w odstępach min. x m. Jest to wymóg obowiązujący w całej unii.