kurnik jest bardzo niekorzystny z punktu widzenia aerodynamiki i spalanie rośnie dość mocno wraz z prędkością.
jest to problem jaki dotyka też kampery.
najpopularniejsza zabudowa kampera - alkowa przypominająca pojazd dostawczy z kurnikiem ma tą zaletę, że pozostała częśc pojazdu jest "schowania" za część przednią. kamper alkowa taki jak mój (24 lata, 2,5td, 3,5t) spala przy prędkości 80km/h poniżej 9l/100km, ale jadąc 115-120km/h przekracza już 14l/100km.
dla mnie to nie ma znaczenia, bo jeżdżę blisko (najdalej Niemcy) i zawiedzam - nie śpieszę się. ale zaczyna to być problemem, gdy ktoś chce jechać do Hiszpanii, Włoch i interesuje go jak najszybsze dojechanie.
dlatego też obecnym trendem jest zabudowa half-integral
http://www.camprest.com/pl/rodzaje-kamperow pozwalająca na jazdę z prędkościami 130-150km/h po autostradzie z umiarkowanym zużyciem paliwa. kolega posiadający takiego kampera (cena w salonie około 300tyś zł) mówił o zużyciu do 10l/100km przy prędkości 140km/h. oczywiście obowiązkowo 6-cio biegowa skrzynia.