może żeby uprościć:
1. zabezpieczenia ładunku to niwelowanie sił z jakimi ten ładunek napiera na różne strony.
2. przyjmuje się, że ładunek napiera do przodu z siłą równą 0,8 własnej masy, a na boki i do tyłu 0,5 masy.
3. możemy wykorzystywać konstrukcję skrzyni ładunkowej. pojazd o DMC powyżej 12t:
niecechowane oczka do mocowania pasów 2t jedno,
wytrzymałość ściany przedniej 40% ładunku, ale nie więcej jak 5t,
boczne 24% ładunku, ale nie więcej niż 1,44t na jedną burtę,
tylna 25% ładunku, ale nie więcej niż 3,1t,
boczne zastawy powyżej burt 6% ładunku,
boczne firana z zastawami 0,4t,
stopbara 05t.
4. aby kontrola uznała wykorzystanie konstrukcji skrzyni ładunkowej nie mogą być luzy większe niż:
między ładunkiem a ścianą przednią 5cm,
między ładunkiem a ścianami bocznymi (sumarycznie) 15cm,
między ładunkiem a ścianą tylną 15cm.
5. mamy dwa typy zabezpieczania pasami:
metody bezpośrednie,
metodę pośrednią.
6. metody bezpośrednie to takie gdzie pas (łańcuch) zabezpiecza z siłą na jaką jest odporny na rozrywanie, a to:
zaczepienie,
nałożenie czołowe,
owinięcie.
7. metoda pośrednia: przez opasanie, czyli przyciśnięcie ładunku do podłogi i tu siła z jaką zabezpiecza pas zależy od współczynnika tarcia podłogi i kąta pod jakim jest założony pas.
8. przyjmuje się, że pas o wytrzymałości 2-2,5t, jakie są najczęściej stosowane w transporcie kołowym, przy kącie powyżej 60 stopni i podłodze drewnianej, tekstolitowej naciągnięty maksymalnie zabezpiecza ładunek przed przesunięciem z siłą 800kg.
przykład:
jeżeli mamy ładunek jednorodny o wadze 10t, to musimy zniwelować siłę z jaką będzie on napierał do przodu czyli 8t.
jeżeli zastosujemy pasy przez opasanie (przypięcie do podłogi), aby ładunek był zabezpieczony właściwie musimy zastosować aż 10 pasów (10x800kg).
ale jeżeli oprzemy ten ładunek o ścianę przednią, zgubimy 5t i zostanie nam 3t, więc już tylko 4 pasy.
jeżeli jednak między ładunek, a ścianę przednią wsadzimy paletę i zaczepimy ją pod skosem do tyłu (nałożenie czołowe), to ten pas zabezpieczy z siłą równą jego wytrzymałości, czyli 5t (ściana przednia) + 2,5t (nałożenie czołowe) i zostaje nam tylko 500kg więc już tylko potrzebujemy dwa pasy i paletę.
możemy zmniejszyć liczbę pasów poprzez zastosowanie mat antypoślizgowych, według wzoru jaki podał kolega wcześniej.
dużym problem jest zabezpieczanie niskich ładunków (wiązki wyrobów stalowych, wałki metalowe), gdzie efektywność pasów założonych przez opasanie bardzo spada.
tutaj można zastosować metodę bezpośrednią przez owijanie.
https://alfalogistics.pl/wp-content/upl ... ._drog.pdf strona 35, owijanie tłumaczą - odciągi pętlowe, a nałożenie czołowe - mocowanie szpringowe.
polecam abyś przeczytał ten materiał do którego dałem linka.
jpg:
pierwszy wzór kiedy kąt pasa jest między 60 a 90 stopni,
drugi gdy kąt pasa jest mniejszy niż 60 stopni,
oznaczenia symboli wzoru.
(współczynniki tarcia:
0,1 podłoga metalowa, zatłuszczona lub mokra,
0,3 podłoga zwykła,
0,6 maty antypoślizgowe lub podłoga podobnej nawierzchni.)